Hvor lange bør intervallene være

0
80
Hvor lange bør intervallene være

Hvor lange bør intervallene være. Lær mer om hvor lange intervaller du skal trene, og hvordan du enkelt kan estimere lengde med løpekalkulator.

Lengde på intervaller du skal løpe

Hvor lange intervaller du skal trene vil være interessant både med tanke på hva som er hensikten med intervalltreningen og hvilken distanse du trener for. Å gjennomføre variert intervalltrening både med tanke på hva du trener av intervall og med hvor lange intervallene bør være, kan være en god rettesnor når du skal gjennomføre effektiv intervalltrening.

Trene kortintervall

Kortintervaller i denne sammenhengen kan være periodevis løping med hard intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Pausene mellom hvert intervall skal være korte. Korte intervaller blir gjerne løpt med høy intensitet, rundt anaerob terskel, eller noe under. Kortintervaller kan bli løpt i flatt terreng eller ulendt terreng, eller bakkeintervaller som motbakketrening. Kortintervall er noe også nybegynnere raskt kan komme i gang med etter å ha startet opp med løping.

Trene langintervall

Langintervaller når du trener intervall, kan være løping i lengre perioder med en intensitet rundt anaerob terskel. I likhet med kortintervaller, skal pausene være korte, slik at pulsen ikke går helt ned igjen mellom hvert intervall. Denne formen for intervalltrening kan du gjøre i flatt eller ulendt terreng, eller som en del av et opplegg med motbakketrening. Langintervaller bør være et viktig innslag i enhver treningsplan, som en del av treningsopplegg for løping over lengre distanser, eksempelvis 10 km, halvmaraton og maraton.

Variere med korte og lange intervaller

Uansett hvilken distanse du trener for, bør du ha som målsetning å variere treningen med korte og lange intervaller. Periodiserer du treningen, vil det være naturlig å ha en overvekt av kortintervall i en tidelig fase, mens du gradvis trener lenger intervaller i en senere fase. Når du trener spesifikt for en distanse, vil det være naturlig å ha en overvekt av kortintervall eller langintervall, avhengig av hvilken distanse du trener for.

Estimere lengde eller distanse på intervaller med SpurtCoach

Bruk løpekalkulator for enkelt å beregne distanse på intervaller du skal trene. Legg inn tid og gjennomsnittsfart du tenker å holde i fartskalkulatoren for å beregne distanse. For å beregne gjennomsnittsfart legger du inn tid og distanse.

SpurtCoach

Relaterte artikler:

Trene etter distanse med SpurtCoach

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her