Hvor lang tid tar det å komme i ketose

0
1026
Hvor lang tid tar det å komme i ketose
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Ketose er en tilstand der kroppen din bruker ketogener fremfor glykogen som drivstoff. Hvor lang tid tar det å komme i ketose?

Det ketogene kostholdet er en av de mest populære lavkarbo diettene. Det hjelper kroppen din å bytte fra den viktigste drivstoffkilden, glukose – en type sukker – til ketoner, forbindelser fremstilt ved å bryte ned fett som fungerer som en alternativ drivstoffkilde. Et ketogent kosthold hjelper deg ikke bare å gå ned i vekt, men er også knyttet til en rekke fordeler, for eksempel økte nivåer av HDL (godt) kolesterol og redusert blodsukker, insulin og triglyseridnivå.

Noen mennesker opplever imidlertid at det tar dem mye lengre tid å gå inn i ketose enn andre. Dessuten sliter mange med å komme inn i ketose i utgangspunktet.

Hvor lang tid tar det å komme inn i ketose?

For å høste fordelene av et ketogent kosthold, må kroppen din inn i en tilstand som kalles ketose. Dette er en metabolsk tilstand der kroppen din konverterer fett til molekyler kalt ketoner, som den bruker som sin viktigste energikilde når glukos, en type sukker, er begrenset. Den beste måten å nå ketose på er å redusere inntaket av karbohydrater drastisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

I fordøyelseskanalen din blir karbohydrater brutt ned i sukkermolekyler, for eksempel glukose, slik at de kan transporteres over i blodomløpet og brukes til energi. Hvis kroppen din har overflødig glukose, kan den lagres i leveren og musklene. Ved å drastisk redusere karboinntaket til under 50 gram per dag, blir kroppen tvunget til å bruke opp glykogenlagrene, og til slutt bytte til å bruke ketoner som drivstoff.

Tiden det tar å komme inn i ketose varierer fra person til person. Vanligvis tar det 2–4 dager hvis du spiser 20–50 gram karbohydrater per dag. Noen mennesker kan imidlertid finne at det tar en uke eller lengre tid å nå denne tilstanden. Noen faktorer som kan påvirke hvor lang tid det tar å komme inn i ketose, inkluderer det typiske daglige inntaket av karbohydrater, ditt daglige fett- og proteininntak, trening, din alder og stoffskifte.

For eksempel kan det ta lengre tid å komme inn i ketose for mennesker som vanligvis har et kosthold rikt på karbohydrater, før de starter et keto-kosthold, enn de som vanligvis spiser mindre karbohydrater. Dette er fordi kroppen din trenger å tømme glykogenlagrene før den går inn i ketose.

Hvordan vite når du er i ketose

Når kroppen din går over til ketose, kan du oppleve flere symptomer, noen ganger kjent som «keto influensa». Disse symptomene kan være hodepine, tretthet, kvalme, dårlig ånde og økt tørst. Selv om disse symptomene kan gi deg en indikasjon på at kroppen din endrer seg, er den beste måten å si om du er i ketose, å teste kroppens ketonnivå.

Tips for å komme raskere inn i ketose

Hvis du sliter med å komme i ketose, er her noen tips som kan hjelpe deg med å komme dit raskere:

  • Spis 20–50 gram karbohydrater per dag. Dette kan påvirke kroppen din til å produsere ketoner. Personer som sliter med å komme inn i ketose, kan trenge å holde seg i den nedre delen av skalaen.
  • Mål karboinntaket. Dette hjelper deg med å sikre at du spiser 20–50 gram karbohydrater per dag, og ikke undervurderer hvor mye du faktisk spiser.
  • Unngå å spise ute. Selv om det er mange ketovennlige restauranter, er det vanskeligere å spore karbohydrater når du spiser ute.
  • Vær oppmerksom på skjulte karbohydrater. Det er lett å overse krydder, og mange sauser og dressinger har mye karbohydrater.
  • Øk inntaket av fett av høy kvalitet. Ta sikte på å få minst 70% av kaloriene dine fra sunt fett, for eksempel nøtter, nøttesmør, ekstra virgin olivenolje, kokosnøttolje, avokadoolje, avokado, kjøtt, egg og fet fisk som laks.
  • Prøv periodisk faste. Periodisk faste kan hjelpe kroppen din til å skifte brennstoffkilde fra karbohydrater til fett og samtidig opprettholde energibalansen.
  • Trene mer. Fysisk aktivitet kan utarme kroppens glykogenlagre, noe som påvirker leveren din til å øke produksjonen av ketoner. Studier viser at å trene i en fastetilstand kan bidra til å øke ketonnivået.
  • Test ketonnivået regelmessig. Å teste ketonnivået gir deg et bilde av om du er i ketose, slik at du kan tilpasse kostholdet ditt deretter.

Relaterte artikler:

Symptomer på at man er i ketose

Lavkarbo for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!