Hvor lang tid tar det å bygge muskler

0
34
Hvor lang tid tar det å bygge muskler
Foto: Unsplash

Du har sikkert hørt at du bør integrere styrketrening i treningsrutinen din. Lær mer om hvor lang tid det kan ta å bygge muskler.

Hvor lang tid tar det å bygge muskler?

Selv om det tar tid å bygge muskler, bør det å skape en solid treningsrutine der du trener styrke, gi deg merkbare muskelgevinster i løpet av noen uker til flere måneder.

Hvordan vokser muskler?

Skjelettmuskulatur er det mest tilpasningsdyktige vevet i kroppen din. Når du trener styrke, som vektløfting, gjennomgår muskelfibrene dine traumer, eller det som kalles muskelskade. Når musklene dine blir skadet på denne måten, aktiveres satellittceller på utsiden av muskelfibrene. De forsøker å reparere skadene ved å gå sammen, og som et resultat øke muskelfibrene.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Visse hormoner hjelper faktisk musklene dine til å vokse også. De kontrollerer satellittcellene og er ansvarlige for ting som:

  • sende cellene til musklene dine etter trening
  • danner nye blodkapillærer
  • reparere muskelceller
  • håndtere muskelmasse

Motstandsbevegelser hjelper for eksempel kroppen din til å frigjøre veksthormon fra hypofysen. Hvor mye som frigjøres, avhenger av intensiteten på treningen du har gjennomført. Veksthormon utløser stoffskiftet og hjelper med å gjøre aminosyrer om til protein for å øke muskelmassen.

Hvordan bygge muskler

Å tilbringe hele dagen i treningsstudioet er ikke nødvendig for å bygge muskler, og det er fullt mulig å bygge muskler med kroppen som belastning, eksempelvis med armhevinger, situps, pullups og planken. Ønsker du å trene med vekter, er vekttrening i 20 til 30 minutter, 2 til 3 ganger i uken nok for å få resultater. Du bør prøve å målrette alle de viktigste muskelgruppene minst to ganger i løpet av den ukentlige styrketreningen.

Selv om du kanskje ikke ser resultater med en gang, kan til og med en enkelt styrketrening bidra til å fremme muskelvekst. Trening stimulerer det som kalles proteinsyntese i løpet av 2 til 4 timer etter at du er ferdig med treningen. Nivåene dine kan holde seg høye i opptil en hel dag. Hvordan kan du vite om musklene dine vokser? Du kan kanskje se mer definerte muskler. Hvis ikke, vil du helt sikkert kunne løfte tyngre vekter med letthet over tid.

Styrketreningsaktiviteter inkluderer:

  • kroppsvektøvelser, som pushups, situps, knebøy og utfall
  • trening med motstandsbånd
  • treningsøkter med frie vekter, eller til og med gjenstander som vannkanner
  • treningsøkter med stasjonære vektmaskiner, som beinpressmaskin

Når du løfter, bør du prøve å gjøre mellom 8 og 15 repetisjoner på rad. Det kan være ett sett. Vent mellom settene for å hvile. Fullfør deretter et nytt sett med samme lengde. Bruk omtrent 3 sekunder for å løfte eller skyve vekten på plass. Hold deretter den posisjonen i ett sekund, og ha ytterligere tre sekunder for å senke vekten.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved knebøy

Hvilke muskler trenes ved planken

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her