Hvor lang tid på tempotrening

0
131
Hvor lang tid på tempotrening

Hvor lang tid på tempotrening. Lær mer om hvor lenge du bør tempo, og hvordan du enkelt kan beregne tid på tempotrening med løpekalkulator.

Estimere tid på tempotrening

Hvor lang tid du skal bruke når du gjennomfører tempotrening, kan blant annet avhenge av formnivå og hvilken distanse du trener for. Har du liten eller ingen erfaring med tempotrening fra før av, kan det være at du skal trene tempointervaller før du går over på tempotrening uten pauser.

Hva er tempotrening

Tempotrening i denne sammenhengen kan være løping i under eller rundt anaerob terskel. Terskeltrening er et begrep som ofte er brukt om denne type trening. Tempoet i denne formen for løpetrening er ofte beskrevet som «komfortabelt hardt» som innebærer at farten ikke skal være høyere enn at du kan løpe i tempoet over lengre tid. Å løpe tempo er en viktig faktor for å øke din aerobe kapasitet, som er nivået du kan løpe med høyere intensitet uten å gå over til å trene anaerobt. Ved anaerob trening skjer det en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Dersom du er godt trent, kan du tåle én tempotrening hver uke for en periode. Forutsetningen for å trene tempo så ofte, er at du restituerer skikkelig mellom hver treningsøkt. I og med at denne formen for høyintensitetstrening er såpass hard, bør den helst ikke gjennomføres oftere enn et par ganger i måneden.

Dersom du er nybegynner er det viktig at du starter tempotreningen med kortere tempointervaller, eksempelvis på 5 minutter, for så å ha en gradvis økning i lengden på tempointervallene. Sørg for tilstrekkelig restitusjon mellom tempodragene.

Beregne tid på tempotrening med SpurtCoach

SpurtCoach lar deg raskt og enkelt estimere hvilken tid du skal bruke på tempointervallene eller tempotrening uten pauser. Legg inn farten og distansen du ønsker å trene tempo, og beregne tid.

Spurtcoach

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»660″]https://spurt.no/pacecalculator-2/dist[/advanced_iframe]

Riktig fart når du skal beregne tid

Dersom du ikke har noen formening om med hvilken fart du er i stand til å løpe, er det helt avgjørende at tester ut med hvilken fart du kan løpe over en bestemt distanse. For at tiden du skal beregne, basert på fart og distanse, skal være mest mulig riktig, må du ha en fart du ved du kan greie å holde over distansen du har som mål å gjennomføre. 

Relaterte artikler:

SpurtCoach

Trene etter tid med SpurtCoach