Trene til maraton med gradvis økning av treningsmengde og intensitet
29. august 2018
Hvor fort kan jeg løpe maraton
Hvor fort kan jeg løpe maraton
30. august 2018

Hvor lang tid på å trene til maraton

Hvor lang tid på å trene til maraton. Hvor mye tid du bør beregne på å trene til maraton, enten for å fullføre eller løpe maraton på best mulig tid.

Trene til maraton – et langsiktig prosjekt

Avhengig av hvilke ambisjoner du har med maraton, vil det kreve at du har et langsiktig mål med løpetreningen. Jo bedre trent du er for distansen, jo bedre gjennomføring og opplevelse av maraton, enten målet er å fullføre eller løpe på best mulig tid.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor lang tid du bør sette av for å trene til maraton.

Hvor lang tid på å trene til maraton når målet er å fullføre

Bare det å fullføre et maraton vil kreve mye av deg som løper. Belastningen på beina og kroppen for øvrig er stor når du skal løpe drøyt 42 kilometer. Hvor lang tid du bør sette når du trener til maraton for å fullføre, vil i stor grad avhenge av hvilket treningsgrunnlag du har fra før av.

Nybegynnere som skal trene til sitt første maraton

Nybegynnere som i liten grad har trent løping fra før, vil normalt trenge lenger tid på å bygge opp et treningsgrunnlag. Uansett hvilken distanse du trener for må du bygge opp treningsmengden gradvis, og når kroppen ikke er vant til løping fra før, må du øke treningsmengde og intensitet sakte, men sikkert.

Som nybegynner bør du beregne å trene ett år for maraton. For å bygge opp et solid treningsgrunnlag bør du beregne 6-8 måneder. Siden målet er å fullføre maraton, trenger du ha mindre fokus på fartstrening, men heller fokusere på øke antall kilometer du løper hver uke. Sørg for å løpe en langtur, som du gradvis øker lengden på i denne treningsperioden.

I løpet av de 4-6 månedene kan du legge inn fartstrening 1-2 ganger i uka. Det kan være fartslek eller intervalltrening med moderat intensitet. I tillegg fortsetter du å øke treningsmengden med løpetrening med lav intensitet.

Hvor lang tid på å trene til maraton når målet er å løpe på best mulig tid

Dersom du har et visst treningsgrunnlag fra før av, kan du raskere komme i gang med fartstrening, noe som er helt nødvendig dersom du ønsker å løpe maraton på en bestemt tid. Selv om du har et treningsgrunnlag, bør du likevel beregne lang tid på å trene deg opp, og i likhet med nybegynnere beregne ett år. Det er likevel mulig å trene seg opp til maraton på 6 måneder, men det vil da gå på bekostning av hvor lang tid du bruker på basistreningen.

Når du skal trene til maraton for å løpe på en bestemt tid, bør en god del av løpetreningen dreie seg om å løpe rundt maratonfart og litt raskere. Da bør du ha et par treningsøkter i uke der du trener på akkurat det. For øvrig vil de ukentlige langturer og annen rolig løpetrening være viktig for å bygge opp et solid treningsgrunnlag før maraton.

Hvor lang tid på å trene til maraton

Ha et langsiktig perspektiv når du skal trene til maraton, uavhengig av om du er nybegynner eller en erfaren løper. All løpetrening du legger ned i forkant vil som regel betale seg når du endelig står på startstreken og skal løpe maraton. Vær ærlig med deg selv og realistisk den dagen maraton skal gjennomføres. Ikke prøv deg på en fart du ikke vet du klarer å holde, og husk at varmt vær gjør at du er nødt revurdere hvor fort du skal løpe.

Relaterte artikler:

Trening til maraton for nybegynnere

Trene til maraton på ett år

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *