Hvor lang tid du skal bruke på langturer

0
104
Hvor lang tid du skal bruke på langturer

Hvor lang tid du skal bruke på langturer. Lær mer om hvor lang tid du bør bruke på langturer, og hvordan du kan bruke løpekalkulator for estimere tid og distanse.

Tid du skal bruke på langturer

Tiden du bruker på langturer vil naturlig henge sammen med ditt formnivå. Jo bedre formnivå, jo lenger kan du løpe langturer med en gitt intensitet. Med hvilken intensitet du løper langturene, vil også ha betydning for hvilken tid du bruker på langturene.

Øke lengden på langturene gradvis

Ta utgangspunkt i hvor langt du løper langturer i dag, og ha en gradvis økning i hvor lange langturer du løper. Hvor mye du skal øke vil variere fra individ til individ, så du må teste ut hvor mye som passer for deg. De første ukene kan det hende at du kan øke med 1 km, men etter hvert blir det tøffere, når du begynner å løpe virkelig langt. Da kan det hende at det vil være uker der du må gå ned igjen på hvor langt du løper, men det er helt normalt. Kroppen trenger perioder der du tar det roligere.

Estimere tid på langturer med SpurtCoach

SpurtCoach er en fartskalkulator som enkelt lar deg beregne hvor lang tid og distanse på langturene. Legg inn gjennomsnittsfarten og tid eller distanse for å beregne. Det vil være en fordel om du vet hvilken gjennomsnittsfart du holder ved en gitt intensitet. Da vil det være enklere å beregne tid du skal bruke på langturene.

Spurtcoach

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»660″]https://spurt.no/pacecalculator-2/dist[/advanced_iframe]

Intensiteten bør styre farten din på langturene

Løper du rolige langturer med lav intensitet, er det denne intensiteten som skal være styrende for raskt du løper, ikke omvendt. Dette er viktig når du trener etter begge variabler, fart og intensitet. Etter hvert når formnivået ditt blir bedre, vil farten også bli høyere ved samme intensitet.

Hvor lang tid du skal bruke på langturer

Hvor lang tid du skal bruke på langturer, vil som vi har vært inne på henge sammen med hvor langt du er i stand til å løpe. Du må ha en gradvis økning i hvor lang tid du bruker på langturer som er i samsvar med hvor mye kroppen din tåler av belastning.

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Hvor ofte trene langturer