Hvor høy puls når du trener langturer

0
132
Hvor høy puls når du trener langturer

Hvor høy puls når du trener langturer. Lær mer om med hvilken intensitet du kan løpe langturer.

Trene langturer

Å løpe ukentlige langturer vil være viktig uansett hvilken distanse du trener for, og er også god og viktig trening for løpere som ikke nødvendigvis har noen distanse de trener for. Hvilken intensitet du har på langturene er viktig med tanke på hvilken effekt du har av langkjøringen. Hvor lang tid du bruker på restitusjon vil også henge tett sammen med hvilken intensitet du har på langturene.

Trene langturer med lav intensitet

Hovedvekten av langturene du gjennomfører bør bli løpt med lav intensitet. Det er med denne intensiteten du vil ha best effekt. Rolige langturer gir deg økt fettforbrenning, og gjør kroppen i bedre stand til å lagre og omsette glykogen, kroppens drivstoff. Å løpe langturer, avhengig av hvor lange de er, vil være en krevende øvelse, selv med lav intensitet.

Trene raske langturer

Å trene raske langturer kan være et alternativ, men du bør planlegge nøye hvor ofte og med hvilken intensitet du skal gjennomføre disse. Å løpe raske langturer vil kreve mye restitusjon i etterkant, noe som kan gå utover annen løpetrening du gjennomfører. Det er også en fare for at du ikke er tilstrekkelig restituert før du går i gang med en nye treningsøkt i etterkant av raske langturer. Har du bestemt deg for å gjennomføre en rask langtur en uke, bør du derfor redusere annen trening med moderat til hard intensitet den aktuelle uka. Raske avslutninger på en langtur kan kanskje være et bedre alternativ. Å avslutte de siste 5-10 minuttene av en langtur med hard intensitet kan gi god treningseffekt, og vil du vil restituere mye raskere enn hvis du gjennomfører en hel langtur med hard intensitet.

Hvor høy puls når du trener langturer

Hvor høy puls når du trener langturer bør i all hovedsak være innenfor sone 2, med lav intensitet. Det vil gi deg best treningseffekt. Sørg for at du restituerer tilstrekkelig i etterkant av langturene. Vurdere om du bør ta 1-2 hviledager i etterkant av langturene.

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Tips om hvordan variere intensiteten når du løper langturer