Hvor hardt trener du?

0
320
Hvor hardt trener du?

Hvor hardt trener du? Trener du på grensen av hva du tåler når du gjennomfører hard løpetrening, eller trener du komfortabelt hardt der du hele tiden har full kontroll?

Trening med hard intensitet

Trening med hard intensitet kan være trening du gjennomfører med alt fra 80-100 prosent av makspuls, dersom du trener med pulssoner. Mange løpere har en oppfatning om at hard trening skal være «all in», som kan innebære at det skal trenes til man omtrent stuper. Det er vanskelig å si akkurat hvorfor det er slik, men det kan ha sammenheng med den amerikanske tradisjonen for å trene intervall, der alt skal tas ut, noe som vi ser nærmest har blitt en kutyme også i Norge. Å trene på denne måten, selv i relativt små mengder, kan på sikt heller føre til at du blir i dårligere form enn bedre, og i verste fall kan du pådra deg skader. Grunnen til det er at veldig hard trening vil kreve lenger restitusjon, og gjennomfører du ikke tilstrekkelig med restitusjon vil det akkumulere seg et underskudd som gjør at kroppen ikke får tid til hente seg inn igjen før neste treningsøkt. Dette kan bli en negativ spiral du som løper ikke ønsker å komme inn i. Målet bør være å trene komfortabelt hardt, som vil si at du gjennomfører hard trening, men innenfor grensen for hva du tåler mentalt og fysisk.

Ønsker du tips til hvordan du skal gjennomføre hard trening for at du skal ha en best mulig formutvikling? Kanskje du har tips og råd til andre løpere om dette emnet?

Del dine erfaringer og få tips og råd om hard trening i vårt treningsforum!

Relaterte artikler:

Sone 4 løping med hard intensitet

Trene løping i pulssone 5 med maksimal intensitet