Fartslek med varierende intensitet
Fartslek med varierende intensitet
3. desember 2018
Gå 30 minutter hver dag
Gå 30 minutter hver dag
4. desember 2018

Hvor fort merker man effekten av trening

Hvor fort merker man effekten av trening. Lær mer om hvor fort trening virker og hvordan du kan trene for best mulig effekt.

Hvor lenge må man trene for å se resultater

Både nybegynnere og mer erfarne løpere kan ha et ønske om effekt ut av treningen de gjennomfører, og hvor lenge man må trene for å se resultater. Det vil blant annet avhenge av hva og hvordan du trener, og ikke minst hvor mye du trener. Hvor fort trening virker vil også avhenge av individuelle forutsetninger, blant annet alder. Men det viktigste du kan gjøre som vil være avgjørende for hvor fort du merker effekten av trening, er å trene variert, både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet. Du må være tålmodig, for progresjonen vil komme i takt med at du blir en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor lenge du må trene for å se resultater av treningen du legger ned.

Hvor fort trening virker avhenger av struktur og kontinuitet i treningen

For å kunne trene for best mulig effekt, er du nødt til å trene strukturert, og sørge for å ha kontinuitet i treningen du gjennomfører. Du bør med andre ord følge et fleksibelt treningsprogram som balanserer variert trening med lav, moderat og hard intensitet. Like viktig som treningen du gjennomfører, er restitusjon. Derfor bør treningsprogrammet ditt også inneholde en plan for hvordan du skal restituere, i tillegg til at du må gjennomføre restitusjon ved behov. Som vi var inne på, må treningsprogrammet ditt være fleksibelt og kunne endres ved behov, fordi det kan skje uforutsette ting som sykdom, skader eller andre ting som gjør at du må endre det opprinnelige treningsprogrammet. Når du først har et treningsprogram, vil det være like viktig å følge denne planen. Å sørge for kontinuitet i treningen, at du trener jevnt og trutt helt frem til at du har nådd ditt mål, vil være helt avgjørende for hvor for fort trening virker, og til du merker effekten av treningen du har lagt ned.

Hvordan du kan trene for best mulig effekt

For å kunne trene for best mulig effekt, er du nødt til å ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Dette er helt avgjørende for å ikke komme helt skjevt ut med treningen. Alt for mange starter på et nivå der kroppen ikke henger med og tåler belastningen den blir utsatt for. Resultatet kan ofte bli overtrening og skader. Når du starter med trening på et nivå som kroppen din er vant med, kan du ha gradvis økning i treningsmengde og intensitet, som hele tiden er i samsvar med hva kroppen din tåler. Hvor lenge man må trene for å se resultater vil være helt avhengig av at du treningen du legger ned hele tiden er i takt med hva kroppen din tåler.

Hvor fort man merker effekten av trening vil avhenge av variasjon i treningen

Variasjon i hvordan du trener vil være viktig for hvor fort trening virker. Nå du varierer treningen, er det med på å motvirke stagnasjon. Perioder med utflating i formkurven er helt normalt, men ved å trene variert, der du varierer med hva du trener og med hvilken intensitet du trener, kan det bidra til at du utsetter stagnasjon, og at du får best mulig effekt ut av treningen. I tillegg bør du variere med hvilket underlag du løper på, og hvilke løyper du trener i. Variert trening kan også bidra til at du reduserer risikoen for skader, ved at du unngår en for ensidig belastning. Variasjon er derfor helt avgjørende for hvor fort man merker effekten av trening.

Hvor fort trening virker vil avhenge av med hvilken intensitet du trener

Med hvilken intensitet du trener, vil være avgjørende for hvor lenge man må trene før man ser resultater. Det er en myte at man må gjennomføre mye hard trening for å bli god. Hvor fort trening virker vil avhenge at du gjennomfører mye trening med lav intensitet, så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden. Resterende trening kan bli gjennomført med moderat til hard intensitet. hvor fort man merker effekten av trening avhenger altså ikke at du trener mye hardt, men at du balanserer trening som har en hovedvekt på lav intensitet, og en mindre del med kvalitetsøkter med moderat til hard intensitet.

Hvor fort merker man effekten av trening

Hvor lenge man må trene for å se resultater er avhengig av din tålmodighet, fordi det tar tid å trene som opp til å bli en rask og utholdende løper på den distansen man trener for. Hvor fort man merker effekten av trening vil avhenge av at du strukturerer treningen i et treningsprogram, at du trener variert med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet. Du kan trene deg opp til å bli så god som du vil på ditt aldersnivå, og hvor for treningen virker handler mye om kontinuitet, og trener på de riktige tingene, hele tiden.

Relaterte artikler:

Variere hvordan du trener og gjør løping til en livsstil

Trening som virker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *