Hvor fort kan man gå ned i vekt

0
20
Hvor fort kan man gå ned i vekt

Hvordan gå ned raskt og effektivt i vekt handler mye om hvordan og hvilke metoder for slanking du velger. Hvor fort du kan gå ned i vekt for å nå idealvekten og ha en varig vektreduksjon?

Hvordan gå ned i vekt fort

Useriøse aktører lover deg rask vektreduksjon enten med knallharde dietter eller pulver og pillekurer. Lovnader som å gå raskt ned i en uke, og gå ned 2 kg på 3 dager florerer. Er målet ditt å gå ned 10 kg fort, kan veien være kort for å henge seg på dietter og slankekurer som mest sannsynlig vil få deg like fort opp igjen i vekt som du gikk ned. Slike dietter og kurer fører deg inn i en evig runddans der vekten går opp og ned. Du blir en jo-jo slanker. Det er ikke sunt og gir deg heller ingen god selvfølelse.

Hvordan gå ned i vekt raskt og effektivt

Å gå ned i vekt raskt er antakelig mindre viktig enn å ha en varig vektendring. Å gå raskt ned i vekt på en uke er ikke annet enn en quick fix, for hvem greier å sulte seg over lenger perioder, og hva når slankekuren eller dietten er over? Overspising og rask vektoppgang er ikke uvanlig. Aktører som markedsfører kurer som lover at du skal gå ned 10 kg på 2 uker er useriøse, og gir falske forhåpninger til mennesker som er desperate etter å gå ned i vekt. I stedet havner de i en nedadgående sirkel der de går opp og ned i vekt. Det blir som å ta ett skritt frem og to tilbake. Du bør heller fokusere på å gå ned i vekt effektivt. Effektiv vektnedgang får du ved å følge en matplan og et treningsprogram for å gå ned i vekt. Regelmessig trening og et sunt og balansert kosthold er resepten for å gå ned i vekt, og bør være retningsgivende for hvor fort man kan gå ned i vekt.

Matplan for å gå ned i vekt

Å ha en kostholdsplan for et sunt og balansert kosthold, kan det gjøre det enklere for deg å spise sunt. Et sunt kosthold er én viktig forutsetning for at du skal kunne gå ned i vekt. Matplanen bør inneholde et variert kosthold som gir god metthetsfølelse, og på samme tid inneholder færre kalorier. Spis rikelig med grønnsaker, belgfrukter, bær og frukt. Moderate mengder med nøtter hver dag er også sunt. Foretrekke grovt korn og pasta fremfor fint. Spis villris og poteter. Kutt ut sukker og sukkerholdig drikke, også juice. Drikk vann, te og kaffe. Ha mindre, hyppige måltider, med sunn snacks mellom hvert måltid. Spis deg mett, men ikke overspis.

Treningsprogram for å gå ned i vekt

Trening vil bidra ytterligere til at du når dine vektmål. Regelmessig og variert trening kan gjøre det enklere å opprettholde en høy forbrenning. Trener du med lavere intensitet, kan det øke fettforbrenningen, mens trening med høyere intensitet kan øke forbrenning av kalorier. Et treningsprogram for å gå ned i vekt kan gjøre det enklere å vite hva du skal trene, hvor mye og med hvilken intensitet. Det kan også være enklere å forplikte seg til trening når du følger et treningsprogram.

Hvor fort du kan gå ned i vekt

Hvor lang tid det tår å gå ned i vekt bør alltid ses i sammenheng hva du skal gjøre etter at du er ferdig med slankingen. Det er da jobben begynner. Begynner du å spise som vanlig det du alltid har gjort, og i liten eller ingen grad trener, vil du mest sannsynlig gå raskt opp igjen i vekt. Derfor bør du ta sikte på å ha en gradvis vektreduksjon, der du spiser sunt og trener regelmessig. Det vil uten tvil gi best resultater på sikt.

Relaterte artikler:

Slik slanker du deg på en sunn måte

Opp og ned i vekt og like langt