Hvor lang tid på å trene til maraton
29. august 2018
Hvor mye du bør trene for å løpe maraton
Hvor mye du bør trene for å løpe maraton
30. august 2018

Hvor fort kan jeg løpe maraton

Hvor fort kan jeg løpe maraton. Lær hvordan du gjennom systematisk planlegging og trening kan finne farten du ønsker å holde under maraton.

Farten du kan holde når du løper maraton

Hvor raskt du kan løpe et maraton avhenger av mange faktorer, og du kan gjennom systematisk planlegging og trening over tid påvirke mange av disse faktorene i positiv retning. Når du har gjort det du kan med tanke på trening og oppladning til maraton, vil eksterne faktorer som eksempelvis værforhold og vanskelighetsgrad på maratonløypa avgjøre om du får full klaff på løpet.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan utnytte ditt fulle potensial, for å avgjøre hvor raskt du kan løpe maraton.

Trene til maraton med et mål i sikte

Når du har en målsetning om hvor fort du skal løpe maraton, er sannsynligheten stor for at du har et tidsmål på raskt du ønsker å løpe maraton. Dette er viktig for å oppnå kontinuitet i løpetreningen, og for å opprettholde motivasjonen for løping over et lenger tidsrom. Sett deg et ambisiøst, men på samme tid et noenlunde realistisk mål om hvor fort du ønsker å løpe maraton.

Trene til maraton med kontinuitet

Å trene til maraton med kontinuitet betyr at du må trene regelmessig. Du skal gjennomføre løpetreningen du har planlagt, bortsett fra perioder da du er syk. Det betyr at perioder da du føler at det går tungt med løpetreningen, må du likevel jobbe med treningsmotivasjonen for løping.

Trene til maraton med et treningsprogram

Følg et fleksibelt treningsprogram for maraton, der du fra dag til dag, uke til uke, måned til måned vet hva du skal trene, hvor mye og med hvilken intensitet. Treningsprogrammet vil gjøre det mye enklere for deg å skape kontinuitet i løpetreningen og trene systematisk over tid. Trapp ned på treningsmengde og intensitet hver tredje eller fjerde uke for å hente deg inn igjen fysisk og mentalt etter harde treningsperioder.

Ha en gradvis progresjon i opptreningen til maraton

Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet når du trener til maraton. Dette er helt avgjørende for at du skal ha en jevn og god progresjon gjennom hele treningsprogrammet, og for å forebygge løpeskader. Øk den gradvise treningsmengden uke for uke. Prøv å gjennom fartstreningen med litt høyere intensitet når du føler du er klar for det. Alt vil bidra til at du gradvis blir i bedre form, og i stand til å holde et høyere tempo når du løper maraton.

Start treningen med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå

Test deg selv og finn ut hvilket formnivå du er på nå. Selv om det kan være krevende å finne ut nøyaktig med hvilken fart du kan holde i et maraton før du starter treningsprogram, er det viktig at du starter løpetreningen med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Dette er viktig for å unngå løpeskader, og for at løpetreningen skal være lystbetont og motiverende.

Trene til maraton i konkurransefart

Du har satt deg et tidsmål for maraton og må holde en viss fart for å nå dette målet. Å trene til maraton i konkurransefart vil trene deg opp i å holde den farten du ønsker. Mye fartstreningen du gjennomfører i forkant av maraton bør bli gjennomført med et tempo som ligger i og rundt maratonfart. Det vil venne kroppen til den farten du må holde når du løper maraton.

Trene til maraton med fartstrening

Du skal fartstrening spesifikt rettet mot maraton du skal løpe. Effektive måter å trene opp din fart kan være intervalltrening, tempotrening og raske langturer. Variert fartstrening kombinert med rolige langturer, løpetrening med lav intensitet og restitusjonstrening, vil gjøre deg best mulig forberedt til maraton.

Hvor fort kan jeg løpe maraton

Hvor fort du kan løpe maraton vil avhenge hvor godt forberedt du er fysisk og mentalt når du står på startstreken. Du skal fokusere på det du kan gjøre noe med. Sett deg et ambisiøst mål, følg et fleksibelt  treningsprogram, og trene systematisk til maraton over tid. Gjennomføre mye av fartstreningen i tempoet du har som mål å holde når du skal løpe maraton. Variere løpetreningen for å ha en best mulig formutvikling og for å holde motivasjonen oppe.

Følg disse rådene og du vil få mange svar på hvor fort du kan løpe maraton.

Relaterte artikler:

Trening for å løpe maraton under 3 timer

Hvor mye trening for løpe maraton under 4 timer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *