Hvor fort bør man løpe 5 km

0
1066
Hvor fort bør man løpe 5 km
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Hvor fort bør man løpe 5 km. Lær mer om hvilken hastighet du bør holde når du løper 5 km, utfra form og strategi for hvordan du vil gjennomføre løpet.

Hvor fort du bør løpe 5 km

Hvor fort du bør løpe 5 km bør ha som utgangspunkt hvordan du har trent for distansen og tenker å disponere kreftene gjennom løpet. Dagsform og andre eksterne faktorer kan også ha betydning for hvilken hastighet du tenker holde når du konkurrerer innenfor 5 km.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor fort du bør løpe 5 km utfra treningsgrunnlag og disponering av krefter under løpet.

Hvor fort du bør løpe 5 km ut fra formnivået ditt

Basert på mål du har satt deg et mål for hvor fort du ønsker å løpe 5 km, vil du legge planlegge og utføre trening som skal gjøre det mulig for deg å nå målet ditt. Du bør sette deg et ambisiøst, men på samme tid realistisk mål for hvor fort du kan løpe 5 km. Treningsgrunnlaget du bygger deg opp, vil være helt avgjørende for hvor fort du bør løpe 5 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Hvor fort du bør løpe basert på disponering av kreftene når du løper 5 km

Hvordan du disponerer kreftene kan i større eller mindre grad styre hvor fort du er i stand til løpe 5 km. Starter du i et for høyt tempo, kan det ofte føre til at du stivner, og tempoet kan falle betraktelig på grunn av dette utover i løpet. Utfordringen din blir å disponere kreftene du har til rådighet på en måte som gjør at du får tatt ut alt. For å få til dette kan det være lurt å starte løpet i en noe lavere fart enn det du er god for. Ved å løpe 5 km progressivt raskere, vil kroppen få en gradvis tilvenning til høyere hastighet, noe som kan bidra til at du greier å disponere kreftene bedre utover løpet, for å få ut ditt fulle potensial.

Hvor fort bør man løpe basert på temperatur og dagsform

Går løpet om sommeren når det er varmt, kan høy temperatur ha en innvirkning på dine prestasjoner, selv om 5 km er en relativt kort distanse. Høye temperaturer vil ofte tvinge deg til å løpe i et lavere tempo, selv om du får i deg nok væske underveis. Derfor bør du starte i et roligere tempo, for å unngå å gå på en smell. På samme måte kan dagsformen styre hvor man bør løpe 5 km. Også her bør du starte ut i et roligere tempo, for å teste ut hvordan du responderer på fart. Fungerer det greit kan du etter hvert øke tempoet.

Hvor fort man bør løpe 5 km

Vær ærlig med deg selv når du står på startstreken, med tanke på ditt treningsgrunnlag. Ikke start i tempo som var det opprinnelige målet, hvis formen din løpsdagen tilsier at du ikke er i nærheten av dette målet. Det vil ofte føre til at du går på en smell før eller senere i løpet. Ta det roligere de 2 første kilometerne, og øk farten gradvis til det tempoet du vet du er god for. Ta også høyde for høye temperaturer og dagsform, for å bestemme hvor for du bør løpe 5 km.

Relaterte artikler:

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter

Treningsprogram for deg som skal løpe 5 km

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!