Hvor høy puls når du trener tempo
Hvor høy puls når du trener tempo
13. november 2018
Trene med variasjon
Trene med variasjon
13. november 2018

Hvor fort bør man løpe 10 km

Hvor fort bør man løpe 10 km

Stock.adobe.com

Hvor fort bør man løpe 10 km

Hvor fort bør man løpe 10 km. Lær mer om hvor fort du bør løpe 10 km med tanke treningsgrunnlag og disponering av krefter underveis i løpet.

Hvor raskt du bør løpe 10 km

Hvor fort du bør løpe 10 km bør ha som utgangspunkt hvordan du har trent for distansen og tenker å disponere kreftene gjennom løpet. Dagsformen og andre eksterne faktorer kan også ha betydning for hvilken hastighet du tenker holde når du løper 10 km.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor fort du bør løpe 10 km basert på treningsgrunnlag og disponering av krefter under løpet.

Hvor fort du bør løpe 10 km basert på ditt treningsgrunnlag

Basert på mål du har satt deg et mål for hvor fort du ønsker å løpe 10 km, vil du legge planlegge og utføre trening som skal gjøre det mulig for deg å nå målet ditt. Du bør sette deg et ambisiøst, men på samme tid realistisk mål for hvor fort du kan løpe 10 km. Treningsgrunnlaget du bygger deg opp, vil være helt avgjørende for hvor fort du bør løpe 10 km.

Hvor fort du bør løpe basert på disponering av kreftene når du løper 10 km

Hvordan du disponerer kreftene kan i større eller mindre grad styre hvor fort du er i stand til løpe 10 km. Starter du i et for høyt tempo, kan det ofte føre til at du stivner, og tempoet kan falle betraktelig på grunn av dette utover i løpet. Utfordringen din blir å disponere kreftene du har til rådighet på en måte som gjør at du får tatt ut alt. For å få til dette kan det være lurt å starte løpet i en noe lavere fart enn det du er god for. Ved å løpe 10 km progressivt raskere, vil kroppen få en gradvis tilvenning til høyere hastighet, noe som kan bidra til at du greier å disponere kreftene bedre utover løpet, for å få ut ditt fulle potensial.

Hvor fort bør man løpe basert på temperatur og dagsform

Går løpet om sommeren når det er varmt, kan høy temperatur ha en innvirkning på dine prestasjoner, selv om 10 km er en relativt kort distanse. Høye temperaturer vil ofte tvinge deg til å løpe i et lavere tempo, selv om du får i deg nok væske underveis. Derfor bør du starte i et roligere tempo, for å unngå å gå på en smell. På samme måte kan dagsformen styre hvor man bør løpe 10 km. Også her bør du starte ut i et roligere tempo, for å teste ut hvordan du responderer på fart. Fungerer det greit kan du etter hvert øke tempoet.

Hvor fort man bør løpe 10 km

Vær ærlig med deg selv når du står på startstreken, med tanke på ditt treningsgrunnlag. Ikke start i tempo som var det opprinnelige målet, hvis formen din løpsdagen tilsier at du ikke er i nærheten av dette målet. Det vil ofte føre til at du går på en smell før eller senere i løpet. Ta det roligere de 2 første kilometerne, og øk farten gradvis til det tempoet du vet du er god for. Ta også høyde for høye temperaturer og dagsform, for å bestemme hvor for du bør løpe 10 km.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km under 50 min

Hvor fort bør man løpe halvmaraton

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *