Hvor effektivt er jogging

0
229
Hvor effektivt er jogging

Sist oppdatert

Lær mer om hvilken effekt du kan ha av jogging, og hvordan du kan trene jogging for best mulig treningseffekt.

Effekt av jogging

Hvilken effekt du har jogging kan være et definisjonsspørsmål, for hva legger vi i begrepet jogging? Jogging kan være løping i et lavt tempo, men med hvilken intensitet du jogger avhenger mye av ditt formnivå. For en utrent person kan jogging være trening med hard intensitet, mens det for en en trent person kan være med svært lav intensitet. Jogging bør være trening med lav intensitet, og følgelig bør tempoet eller farten tilpasses deretter. Effekten du har av jogging vil være bestemt av hvor lenge du jogger og med hvilken intensitet.

Effekt av jogging

Jogging eller løping med lav intensitet er den treningen du bør gjennomføre mest av når du trener løping. Jogging kan fungere som restitusjonstrening, og være et alternativ til fullstendig hvile. Jogging over et lengre tidsrom øker fettforbreningen din, og bidrar også til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet. Jogging er et godt utgangspunkt for nybegynnere som ikke er vant til å trene løping. Å jogge med lav intensitet kan gjøre treningen mer motiverende, og kan også bidra til å redusere skaderisikoen.

Kalorikalkulator for å beregne effekt av jogging

En måte å måle effekten av jogging kan være å beregne hvor mange kalorier du forbrenner når du jogger med lav intensitet. SpurtCalorie lar deg enkelt og raskt estimere hvor mange kalorier du forbrenner.

Legg inn hvor mye du veier, aktivitet og hvor lenge aktiviteten varer for å estimere antall kalorier.

Veier du 76 kg og jogger med lav intensitet i 60 minutter, kan du forbrenne 600 kcal. Det er viktig å understreke at hvor mye den enkelte forbrenner, vil variere, avhengig av naturlig forbrenning, alder og andre faktorer som påvirker forbrenningen.

Relaterte artikler:

SpurtCalorie

Effekt av jogging