Hvilket utbytte har du av å løpe på tredemølle vs ute

0
633
Hvilket utbytte har du av å løpe på tredemølle vs ute
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Lær mer om hva som gir best trening av å løpe på tredemølle sammenlignet med løping ute, og hvordan du kan ha best nytte av begge deler.

Løpe på tredemølle vs ute

I hvilken grad du liker å løpe på tredemølle, versus det å løpe ut, vil antakelig være en smakssak. Noen kan like å gjennomføre løpetrening inne der det er behagelig temperatur, og la mølla gjøre jobben med tanke på hastighet, stigning og løype du kan løpe i. Mens andre igjen liker å løpe ute, og løpe i variert terreng og frisk luft. Kanskje liker du å gjøre begge deler, med mer trening på tredemølle når du det er iskaldt ute. Uansett hva du foretrekker, vil det være fordeler og ulemper med det å løpe på tredemølle vs ute, og du må finne ut av hva som passer best for deg.

Løpe på tredemølle

Løping på tredemølle kan ha mange fordeler. Du blir raskere og mer utholdende av å trene på tredemølle. Har du mølle stående hjemme kan det effektivisere treningen mye, og det kan være enklere for deg å få gjennomført treningen du ønsker. For mange kan også være mer motiverende å trene på tredemølle, fordi du ikke blir stoppet av dårlig vær, og du kan trene i shorts og kortermet uansett hvilken årstid det er. Det er enkelt å løpe i et høyt tempo, og du kan også stille inn ønsket stigning på tredemølla. De aller fleste tredemøller har også forhåndsdefinerte programmer, som lar deg komme i gang med treningen ved å trykke på en knapp.

Løpe ute

Å løpe ute gjør deg sterkere, raskere og øker din aerobe utholdenhet og kapasitet. Å løpe ute gir deg naturopplevelser. Trener du løping ute hele året, får du oppleve alle de fire årstidene tett på kroppen. Du får også masser av frisk luft. Du kan løpe i varierte løyper med variert intensitet. Når du trener løping ute har du et naturlig fraspark og løpesteg. Løping ute gir deg på mange måter den beste formutviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Løping på tredemølle vs løping ute

Både løping på tredemølle og løping ute har sine fordeler, men også noen ulemper. Trener du utelukkende på tredemølle, vil det gjøre leggmuskulaturen din svakere, fordi du mangler det viktige frasparket du får når du trener løping ute. På mølla løfter du beina når mølla går. Ensidig trening på tredemølle kan i lengden bli kjedelig og monotont. Å løpe langturer på 2 timer når du ser rett inn veggen kan bli for mye for de aller fleste. Å løpe ute om vinteren når det er glatt og 10 minusgrader kan få de aller fleste til å avstå fra løping ute. For mange kan det være vanskeligere å komme seg over dørstokken for å løpe ute.

Å løpe på tredemølle vs ute, trenger ikke være et enten eller. Som vi var inne på, kan løping på tredemølle og løping ute gi deg den beste formutviklingen som løper. Kontinuitet i løpetreningen er noe av det viktigste for deg som løper, og hvis løping på tredemølle om vinteren kan bedre denne kontinuiteten så er det helt topp! For å kompensere for dårligere styrke i leggmuskulaturen, kan du kombinere løping på tredemølle med løping ute, gjerne i form av motbakkeintervaller. Ja takk, begge deler, kan altså være det beste, i lys av det å løpe på tredemølle vs ute.

Relaterte artikler:

Effektiv motbakketrening på tredemølle som får deg i superform

Effektiv trening på tredemølle for nybegynnere

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!