Hvilken trening forbrenner mest

0
121
Hvilken trening forbrenner mest
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvis du vil forbrenne mest mulig kalorier, kan det være lurt å begynne å løpe. Å løpe forbrenner flest kalorier i timen, men det finnes en rekke andre aktiviteter gir deg høy forbrenning.

Hvis løping ikke er din greie, finnes det andre øvelser som forbrenner kalorier, som HIIT-trening, hoppetau og svømming. Du kan gjennomføre en hvilken som helst kombinasjon av disse øvelsene i henhold til dine preferanser og treningsnivå.

Hvor mange kalorier du forbrenner, avhenger av flere faktorer, inkludert:

  • varighet av trening
  • tempo
  • intensitet
  • din vekt og høyde

Generelt, jo mer du veier, desto flere kalorier vil du forbrenne under fysisk aktivitet. Hvis du vil vite nøyaktig antall kalorier, kan du jobbe med en personlig trener. De kan bestemme din individuelle kaloriforbrenning under en treningsøkt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Beste øvelser for kaloriforbrenning

Følgende tabell inneholder de 12 beste kaloriforbrenningsøvelsene. Disse øvelsene forbrenner mest kalorier i timen. Husk at kaloriene som er oppført er et estimat. Din nøyaktige kaloriforbrenning avhenger av faktorer som intensitet, varighet og vekt.

Trening/kroppsvekt57 kg70 kg84 kg
Løping652808965
Vannpolo566703839
Sykling480596710
Sirkeltrening480596710
Hoppetau453562671
Ergometersykkel420520622
Romaskin420520622
Aerobics396492587
Svømming (bryst)396492587
Jogging396492587
Gå tur340421503

Andre hensyn

Hvis du vil gjøre øvelser som forbrenner mange kalorier, er det noen ting du bør vurdere.

Aerob trening vs vekttrening

Aerob trening er bare en måte å effektivt forbrenne kalorier på. Vekttrening, eller styrketrening, er også viktig. Sammenlignet med en økt med vekttrening, forbrenner aerob trening vanligvis flere kalorier i en enkelt økt. Vekttrening øker imidlertid muskelmassen, som forbrenner mer kalorier enn fett. Jo mer muskler du har, jo flere kalorier brenner du i hvile. Dette betyr at kroppen din vil forbrenne flere kalorier over tid, selv når du sover eller sitter ved skrivebordet ditt. Et treningsregime som inkluderer både kondisjonstrening og vekttrening vil maksimere din individuelle kaloriforbrenning.

Oppvarming

Varm alltid opp før du gjennomfører kondisjonstrening. Dette vil øke kroppstemperaturen og blodstrømmen, noe som forbereder kroppen din for trening. Det reduserer også risikoen for skade.

Vurder å gjøre modifiserte øvelser hvis du har:

  • en skade
  • begrenset mobilitet
  • visse helsemessige forhold (som leddgikt)

Snakk med lege, personlig trener eller fysioterapeut. Disse spesialistene kan demonstrere hvordan du trygt kan gjennomføre kaloriforbrenningsøvelser. De kan også anbefale andre modifikasjoner og bevegelser for dine mål.

Relaterte artikler:

Hvilken trening forbrenner mest magefett

Styrkeøvelser som forbrenner mest fett

Annonse fra MILRAB