Hvilken trening er mest effektiv

0
226
Hvilken trening er mest effektiv

Sist oppdatert

Hvilken trening er mest effektiv. Lær mer om hvilken trening som er mest effektiv og hvordan du kan gjennomføre trening som gir deg best effekt.

Trening med best effekt

Det ligger litt i kortene at treningen som er mest effektiv vil være varierte former for trening. Hvilken trening som er mest effektiv avhenger ikke i så stor grad hva du trener, men med hvilken intensitet du trener. Selv om treningsformer der du bruker mange av de store muskelgruppene vil være effektiv trening, eksempelvis løping og langrenn, er det fullt mulig å ha meget god effekt av en rekke andre treningsformer.

Effektiv trening med variert intensitet

Hvilken trening som er mest effektiv handler mye om med hvilken intensitet du trener med. Mange har en oppfatning om at hard trening er synonymt med effektiv trening som gir resultater. Det er helt riktig at det å gjennomføre trening med moderat til hard intensitet er viktig for fremgang, men du bør gjennomføre det i mindre mengder for at du skal ha best mulig effekt ut av treningen. Hvilken trening som er mest effektiv er trening med lav intensitet. 80 prosent eller mer av treningen du gjennomfører bør være med denne intensiteten. Også eliteutøvere trener etter dette prinsippet, og det er nok av toppidrettsutøvere som har prøvd å gjennomføre enda mer hard trening, noe som ofte har ført til overtrening. Det skal en god del til før mosjonister blir overtrente, men for mye trening med hard intensitet kan ofte føre til en dårligere formutvikling og skader.

Hvilken trening er mest effektiv

Hvilken trening som er mest effektiv er balansert trening med lav, moderat og hard intensitet. Sørg for at du har tilstrekkelig med restitusjon i mellom treningsøktene, slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen. Trene med variasjon for å gjøre treningen mest mulig motiverende og ha en jevn og god formutvikling.

Relaterte artikler:

Effektiv trening om våren

Hvilken trening er best