Hvilken mat er best etter trening

H

Hvilken mat er best etter trening

Hvilken mat er best etter trening. Lær mer om hvilken mat som er best etter trening, og hvordan du kan planlegge hva du skal spise for best mulig resultat.

Mat som er best etter trening

Hva du spiser etter trening kan være viktig for at du raskt kan fylle opp igjen glykogenlagrene, og for at du skal hjelpe i gang restitusjonsprosessen i kroppen din.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilken mat som er best etter trening og hvordan skal sørge for å få i deg riktig mat etter trening.

Planlegge og forberede mat etter trening

Det er viktig at du har tenkt igjennom på forhånd hva du skal spise etter trening. Da sikrer du at du får i deg riktig mat, som gir kroppen nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Litt avhengig hva og hvordan du har trent, vil du ha et visst behov for å få i deg mat rett etter trening, og det fort gjort å spise noe du kanskje kunne latt være, hvis du ikke har planlagt på forhånd hva du skal spise. Hvis måltidet du skal innta etter trening krever forberedelse, gjør du det i forkant av treningen.

Hvilken mat som er best etter trening

Drikke du bør få i deg rett etter trening er vann. Vann er uansett den beste drikken. Det er vanligvis ikke nødvendig å drikke noe annet enn vann rett etter trening. Etter hard trening er det viktig at du får i deg nok karbohydrater og protein, for å fylle opp glykogenlagrene og starte restitusjonsprosessen i kroppen. 20-30 minutter etter trening kan et inntak i størrelsesforhold 4-1 (karbohydrater-proteiner) være passende. Vann og en banan kan være passende. 40-90 minutter etter trening kan et lett måltid med kylling, salat og pasta være passende, og kanskje en dessert bestående av en liten håndfull nøtter og en frukt. På den måten får du i deg karbohydrater og rikelig med proteiner.

Hvilken mat er best etter trening

Hvilken mat du foretrekker rett etter trening, kan være noe annet enn det som er foreslått her. Det som er viktig er at du får i deg tilstrekkelig med karbohydrater og protein. Med hvilken intensitet du har gjennomført treningsøkt, vil også være bestemmende for hvor mye karbohydrater og protein du trenger. Jo hardere trening, jo større vil behovet være. Et sunt og balansert kosthold kan bidra til at du får i deg næringsstoffene du trenger.

Relaterte artikler:

Den beste maten for løpere

Balansert kosthold når du trener løping

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg