Hvilke vitaminer er vannløselige

0
177
Hvilke vitaminer er vannløselige
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mange mennesker tar vitaminer og kosttilskudd, noen ganger for å håndtere mangler. Lær mer om hvilke vitaminer som er vannløselige.

Ingen vitenskapelige bevis tyder på at tiden på dagen en person tar vitaminer eller reduserer eller forbedrer effektiviteten. Det er viktigst å ta dem konsekvent. Hvis du tar noen vitaminer på et bestemt tidspunkt, kan det imidlertid redusere risikoen for bivirkninger. Avhengig av vitamintypen, kan du ta et tilskudd sammen med et måltid for å øke opptaket og forbedre virkningen på den generelle helsen.

Er timing viktig for inntak av vitaminer?

Inntak av visse vitaminer på et bestemt tidspunkt kan bidra til å forebygge uheldige effekter. Ulike vitaminer fungerer på forskjellige måter. Dette betyr at noen har spesielle hensyn til hvordan når man tar dem, og om folk kan spise måltider sammen med vitaminene. Selv om forskning har noen få anbefalinger for å forhindre bivirkninger, støtter vitenskap generelt ingen spesifikke anbefalinger for å ta vitaminer på bestemte tidspunkter. Det er viktigere at folk ikke opplever noen pauser i den daglige tilskuddet av et vitamin, spesielt hvis de tar det for å håndtere en mangel på bestemte vitaminer.

Hvilke vitaminer er vannløselige?

Menneskekroppen produserer eller lagrer ikke vannoppløselige vitaminer naturlig. Folk trenger derfor å konsumere disse vitaminene fra dyr, planter og noen ganger tilskudd. Typer vannløselige vitaminer inkluderer vitamin C og de fleste B-vitaminer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når du skal ta C-vitaminer

C-vitamin er trygt å ta i anbefalte mengder når som helst på døgnet. Det forekommer naturlig i en rekke planteprodukter, inkludert appelsinjuice, grapefrukt og sitroner. Kroppen lagrer ikke vitamin C, så folk bør ta det på daglig basis, ideelt sett i små doser gjennom dagen.

C-vitamin kosttilskudd er tilgjengelig for kjøp online.

Når skal du ta B-vitaminer

Folk pleier å ta B-vitaminer for å øke energien og redusere stress. Det er åtte forskjellige typer B-vitaminer, som hver har en egen funksjon for kroppen. Typene B-vitaminer er:

  • tiamin
  • riboflavin
  • vitamin B-6
  • niacin
  • biotin
  • vitamin B-12
  • folsyre
  • pantotensyre

Det er generelt trygt å ta flere B-vitaminer samtidig. Noen selskaper tilbyr også vitaminkomplekser, som er kombinasjoner av den daglige mengden av hvert B-vitamin.

B-vitaminkomplekstilskudd kan kjøpes på nettet.

På grunn av dets energiøkende evner, er den beste tiden på dagen å ta et B-vitamin etter å ha våknet. Nyere forskning indikerer også at vitamin B-6 potensielt kan forstyrre søvnen og indusere aktive drømmer. For å unngå denne uheldige effekten, kan det være lurt å ta dem tidligere på dagen. Selv om B-vitamintilskudd er trygt å konsumere, er det mest gunstig å få tak i disse næringsstoffene fra matkilder.

Relaterte artikler:

Hvorfor trenger vi vitamin C

C vitaminer i mat

Annonse fra X-LIFE