20-50% RABATT!


OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Hvilke vitaminer bør man ta

De fleste trenger ikke å ta vitamintilskudd og kan få i seg alle vitaminer og mineraler de trenger ved å spise et sunt, balansert kosthold. Lær mer om i hvilken grad man bør ta vitamintilskudd.

Trenger jeg vitamintilskudd?

Vitaminer og mineraler, som jern, kalsium og vitamin C, er viktige næringsstoffer som kroppen din trenger i små mengder for å fungere skikkelig. Mange velger å ta kosttilskudd, men å ta for mye eller ta dem for lenge kan være skadelig. Folkehelseinstituttet anbefaler visse kosttilskudd for noen grupper mennesker som har risiko for mangel.

Folsyretilskudd under graviditet

Hvis du er gravid, prøver å bli gravid eller kan bli gravid, anbefales det at du tar et 400 mg folsyretilskudd hver dag til du er 12 uker gravid. Folsyretilskudd må tas før du blir gravid, så begynn å ta dem før du slutter å bruke prevensjon eller hvis det er en sjanse for at du kan bli gravid. Folsyre kan bidra til å forhindre nevralrørsdefekter som spina bifida.

Vitamin D-tilskudd

Fra rundt slutten av mars eller begynnelsen av april til slutten av september kan de fleste få alt vitamin D de trenger gjennom sollys mot huden og fra å spise et balansert kosthold. I løpet av høsten og vinteren må du imidlertid få vitamin D fra kostholdet ditt fordi solen ikke er sterk nok til at kroppen din kan lage vitamin D.

Fordi det er vanskelig for folk å få nok vitamin D fra mat alene, bør alle (inkludert gravide og ammende kvinner) vurdere å ta et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram vitamin D i løpet av høsten og vinteren. Noen grupper av befolkningen har større risiko for å ikke få i seg nok D-vitamin, og rådes til å ta et tilskudd hver dag gjennom året.

Det anbefales at:

  • ammede babyer bør gis et daglig tilskudd som inneholder 8,5 til 10 mikrogram vitamin D fra fødselen, selv om mor tar et tilskudd som inneholder vitamin D selv
  • babyer som har 500 ml (omtrent en halvliter) eller mer morsmelkerstatning om dagen, bør ikke få et vitamin D-tilskudd, fordi morsmelkerstatning er forsterket med vitamin D og andre næringsstoffer
  • alle barn i alderen 1 til 4 år bør få et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram vitamin D
  • mennesker som ikke ofte blir utsatt for solen, for eksempel mennesker som er skrøpelige eller bor på en institusjon som et pleiehjem, eller bruker vanligvis klær som dekker det meste av huden når de er utendørs, bør ta et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram Vitamin d

Kosttilskudd som inneholder vitamin A, C og D.

Barn i alderen 6 måneder til 5 år bør ta vitamintilskudd som inneholder vitamin A, C og D hver dag. En fastlege kan også anbefale kosttilskudd hvis du trenger dem for en medisinsk tilstand. For eksempel kan du bli foreskrevet jerntilskudd for å behandle jernmangelanemi.

Relaterte artikler:

Vitaminer fra sola

Vitaminer i grønnsaker

Om forfatteren

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!