Hvilke oppgaver har vann i kroppen

0
253
Hvilke oppgaver har vann i kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å drikke vann gjør mer enn bare å slukke tørsten – det er også viktig for å holde kroppen din i orden og for at du skal føle deg sunn.

Hvilke oppgaver har vann i kroppen?

Nesten alle kroppens viktigste systemer er avhengige av vann for å fungere og overleve. Du vil bli overrasket over hva det å holde seg hydrert kan gjøre for kroppen din.

Her er bare noen viktige måter vann fungerer i kroppen din:

  • Regulerer kroppstemperatur
  • Fukter vev i øynene, nesen og munnen
  • Beskytter kroppens organer og vev
  • Bærer næringsstoffer og oksygen til cellene
  • Smører ledd
  • Mindre belastning på nyrer og lever ved å skylle ut avfallsstoffer
  • Hjelper med å løse opp mineraler og næringsstoffer for å gjøre dem tilgjengelige for kroppen din

Hver dag mister du vann gjennom pusten, svetten, urinen og tarmen, og det er derfor det er viktig å fortsette å ta inn vann hele dagen. For at kroppen din skal fungere på sitt beste, må du fylle på med vann og mat som inneholder vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Minimum daglig inntak av vann:

  • Kvinner – 11,5 kopper
  • Menn – 15,5 kopper

Ved å konsumere den minste anbefalingen av vann, hjelper du kroppen din til å fungere bedre og forbedre din generelle helse.

Sliter du med å drikke nok vann daglig?

Å få en tilstrekkelig mengde vann i det daglige, kan være krevende. Å ikke drikke nok vann kan faktisk bli en vanskelig vane eller mønster å bryte. Å endre dette mønsteret krever at du hele tiden er oppmerksom på vanninntaket ditt i løpet av dagen. Du kan bruke forskjellige strategier for å forbedre vanninntaket ditt, når du ikke blir tørst så ofte.

  • Bruk naturlige smaksforsterkere uten kalorier. Sitron og lime er gode, naturlige smaksforsterkere. Variere ved å drikke vann uten kalorier med eller uten smak, eller tilfør vann med frisk frukt, grønnsaker og urter.
  • Ha en mugge med vann i kjøleskapet.
  • Bruk en vannflaske til å ha vann tilgjengelig til enhver tid og for å hjelpe deg med å spore daglig inntak.
  • Drikk med et sugerør eller en vannflaske med tut, da det kan hjelpe deg å øke inntaket.
  • Drikk 1-2 glass vann før og etter måltider.
  • Sett deg et mål om å drikke minst en flaske vann på jobb.
  • Nippe til vann under treningsøkter.
  • Om vinteren kan isvann få deg til å føle deg enda kaldere, noe som kan hindre inntaket ditt, så prøv av og til å hoppe over isen eller velge varm drikke, for eksempel koffeinfri te eller sukkerfri, varm kakao.
  • Spis mat som inneholder større mengder vann, for eksempel melon, agurker, selleri og buljongbaserte supper.
  • Drikk et glass vann mens du venter på at kaffen skal brygges, eller ha en regel om å drikke et glass vann før en ny kopp kaffe.

Relaterte artikler:

Hvorfor er vann viktig for kroppen

Hvor mye vann består kroppen av

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!