Hvilke oppgaver har karbohydrater i kroppen

0
275
Hvilke oppgaver har karbohydrater i kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Karbohydrater er molekyler som inneholder karbon, hydrogen og oksygenatomer, men hvilke oppgaver har de i kroppen din?

Karbohydrater – et kontroversielt tema

Biologisk sett er karbohydrater molekyler som inneholder karbon, hydrogen og oksygenatomer i spesifikke forhold. Men i ernæringsverdenen er de et av de mest kontroversielle temaene. Noen mener å spise færre karbohydrater er veien til optimal helse, mens andre foretrekker dietter med høyere karbohydratinnhold. Andre igjen insisterer på at måtehold er veien å gå.

Uansett hva folk mener, er det vanskelig å benekte at karbohydrater spiller en viktig rolle i menneskekroppen. Denne artikkelen belyser nøkkelfunksjonene til karbohydrater.

Karbohydrater gir kroppen din energi

En av de viktigste funksjonene til karbohydrater er å gi kroppen din energi. De fleste av karbohydratene i matvarene du spiser fordøyes og brytes ned til glukose før de kommer inn i blodomløpet. Glukose i blodet tas opp i kroppens celler og brukes til å produsere et brennstoffmolekyl kalt adenosintrifosfat (ATP) gjennom en serie komplekse prosesser kjent som cellulær respirasjon. Celler kan deretter bruke ATP til å gjennomføre en rekke metabolske oppgaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


De fleste celler i kroppen kan produsere ATP fra flere kilder, inkludert karbohydrater og fett i kosten. Men hvis du bruker et kosthold med en blanding av disse næringsstoffene, vil de fleste av kroppens celler foretrekke å bruke karbohydrater som sin primære energikilde.

Karbohydrater gir også lagret energi

Hvis kroppen din har nok glukose til å oppfylle sine nåværende behov, kan overflødig glukose lagres for senere bruk. Denne lagrede formen for glukose kalles glykogen og finnes først og fremst i leveren og musklene. Leveren inneholder omtrent 100 gram glykogen. Disse lagrede glukosemolekylene kan frigjøres i blodet for å gi energi i hele kroppen og bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå mellom måltidene. I motsetning til leverglykogen, kan glykogenet i musklene bare brukes av muskelceller. Det er viktig for bruk i lange perioder med høyintensiv trening. Glykogeninnhold i muskler varierer fra person til person, men det er omtrent 500 gram. Under omstendigheter der du har all glukosen som kroppen din trenger, og glykogenlagrene dine er fulle, kan kroppen omdanne overflødig karbohydrater til triglyseridmolekyler og lagre dem som fett.

Karbohydrater hjelper med å bevare muskler

Glykogenlagring er bare en av flere måter kroppen din sørger for at den har nok glukose til alle funksjonene. Når glukose fra karbohydrater mangler, kan muskler også brytes ned til aminosyrer og omdannes til glukose eller andre forbindelser for å generere energi. Selvfølgelig er dette ikke et ideelt scenario, siden muskelceller er avgjørende for kroppsbevegelse. Alvorlig tap av muskelmasse har vært assosiert med dårlig helse og høyere risiko for død. Imidlertid er dette en måte kroppen gir tilstrekkelig energi til hjernen, som krever litt glukose for energi selv i perioder med lang sult.

Forbruk av minst noen karbohydrater i kostholdet er en måte å forhindre dette sultrelaterte tapet av muskelmasse. Disse karbohydratene vil redusere nedbrytning av muskler og gi glukose som energi for hjernen.

Karbohydrater fremmer fordøyelseshelse

I motsetning til sukker og stivelse blir ikke kostfiber nedbrutt i glukose. I stedet passerer denne typen karbohydrater ufordøyd gjennom kroppen. Det kan kategoriseres i to hovedtyper fiber: løselig og uoppløselig.

Løselig fiber finnes i havre, belgfrukter og den indre delen av frukt og litt grønnsaker. Mens den passerer gjennom kroppen, trekker den inn vann og danner et gel-lignende stoff. Dette øker volumet på avføringen din, og mykgjør den for å gjøre avføring lettere.

I en gjennomgang av fire kontrollerte studier ble oppløselig fiber funnet å forbedre avføringskonsistensen og øke frekvensen av avføring hos de med forstoppelse. Videre reduserte det belastning og smerter forbundet med avføring. På den annen side hjelper uoppløselig fiber med å lindre forstoppelse ved å øke volumet på avføringen og få ting til å bevege seg litt raskere gjennom fordøyelseskanalen. Denne typen fiber finnes i fullkorn og skinn og frø av frukt og grønnsaker. Å få nok uoppløselig fiber kan også beskytte mot sykdommer i fordøyelseskanalen. En observasjonsstudie som inkluderte over 40 000 menn, fant at et høyere inntak av uoppløselig fiber var assosiert med 37% lavere risiko for divertikulær sykdom, en sykdom der poser utvikler seg i tarmen som et resultat av anstrengelse under avføring.

Karbohydrater påvirker hjertehelse og diabetes

Å spise for høye mengder raffinerte karbohydrater er absolutt skadelig for hjertet ditt, og kan øke risikoen for diabetes. Å spise rikelig med kostfiber kan imidlertid være til nytte for hjertet og blodsukkernivået. Når løselig fiber passerer gjennom tynntarmen, binder den seg til gallesyrer og forhindrer at de blir absorbert igjen. For å lage flere gallesyrer, bruker leveren kolesterol som ellers ville vært i blodet.

Kontrollerte studier viser at å ta 10,2 gram av et løselig fibertilskudd kalt psyllium daglig, kan senke «dårlig» LDL-kolesterol med 7%. Videre beregnet en gjennomgang av 22 observasjonsstudier at risikoen for hjertesykdom var 9% lavere for hver ekstra 7 gram diettfiber som konsumeres per dag.

I tillegg øker ikke blodsukkeret slik andre karbohydrater gjør. Faktisk hjelper løselig fiber med å forsinke absorpsjonen av karbohydrater i fordøyelseskanalen. Dette kan føre til lavere blodsukkernivå etter måltider. En gjennomgang av 35 studier viste signifikant reduksjon i fastende blodsukker når deltakerne tok løselige fibertilskudd daglig. Det senket også nivåene av A1c, et molekyl som indikerer gjennomsnittlig blodsukkernivå de siste tre månedene. Selv om fiber reduserte blodsukkernivået hos personer med prediabetes, var den kraftigste reduksjonen hos personer med type 2-diabetes.

Er karbohydrater nødvendig for disse funksjonene?

Som du ser, spiller karbohydrater en rolle i flere viktige prosesser. Imidlertid har kroppen din alternative måter å utføre mange av disse oppgavene uten karbohydrater. Nesten hver eneste celle i kroppen din kan generere drivstoffmolekylet ATP fra fett. Faktisk er kroppens største form for lagret energi ikke glykogen – det er triglyseridmolekyler som er lagret i fettvev.

Det meste av tiden bruker hjernen nesten utelukkende glukose til drivstoff. I tider med lang sult eller dietter med svært lite karbohydrater, skifter hjernen imidlertid den viktigste drivstoffkilden fra glukose til ketonlegemer, også kjent som ketoner. Ketoner er molekyler som dannes fra nedbrytningen av fettsyrer. Kroppen din skaper dem når karbohydrater ikke er tilgjengelige for å gi kroppen din den energien den trenger for å fungere. Ketose skjer når kroppen produserer store mengder ketoner som skal brukes til energi. Denne tilstanden er ikke nødvendigvis skadelig og er mye forskjellig fra komplikasjonen av ukontrollert diabetes kjent som ketoacidose.

Ved å bruke glukose i stedet for ketoner, reduserer hjernen markant mengden muskler som må brytes ned og konverteres til glukose for energi. Dette skiftet er en viktig overlevelsesmetode som gjør at mennesker kan leve uten mat i flere uker. Selv om ketoner er den primære drivstoffkilden for hjernen i sultetider, krever hjernen fremdeles rundt en tredjedel av energien sin for å komme fra glukose via muskelnedbrytning og andre kilder i kroppen.

Relaterte artikler:

Hva gjør karbohydrater med kroppen

Hvorfor trenger kroppen karbohydrater

Annonse fra X-LIFE