Hvilke nøtter er sunnest

0
650
Hvilke nøtter er sunnest
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Nøtter er rike på næringsstoffer, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Lær mer om hvilke nøtter som er de aller sunneste!

Mandler

Mandler er nøtter som inneholder en rekke gunstige næringsstoffer.

En porsjon – 28 gram eller en liten håndfull inneholder:

  • Kalorier: 161
  • Fett: 14 gram
  • Protein: 6 gram
  • Karbohydrater: 6 gram
  • Fiber: 3,5 gram
  • E-vitamin: 37%
  • Magnesium: 19%
  • Mandler kan forbedre kolesterolnivået.

En rekke små studier har funnet at å spise et mandelrikt kosthold kan redusere «dårlig» kolesterol, totalkolesterol og oksidert kolesterol, noe som er spesielt skadelig for hjertehelsen. Mandler konsumert som en del av et kalorifattig kosthold kan bidra til vekttap og senke blodtrykket hos personer som er overvektige eller overvektige. I tillegg kan det å spise et måltid med en gram (28 gram) mandler bidra til å senke økningen i blodsukkeret som skjer etter et måltid med så mye som 30% hos personer med diabetes, men ikke betydelig hos sunne mennesker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Pistasjnøtter

Pistasjnøtter er en ofte konsumert nøtt som inneholder mye fiber. En servering av pistasjnøtter med 28 gram inneholder omtrent:

  • Kalorier: 156
  • Fett: 12,5 gram
  • Protein: 6 gram
  • Karbohydrater: 8 gram
  • Fiber: 3 gram
  • E-vitamin: 3%
  • Magnesium: 8%

På samme måte som med mandler, kan pistasjnøtter forbedre kolesterolnivået. Også pistasjnøtter kan bidra til å forbedre andre risikofaktorer for hjertesykdommer, inkludert blodtrykk, vekt og oksidativ status. Dessuten kan pistasjnøtter bidra til å redusere økningen i blodsukkeret etter et måltid.

Valnøtter

Valnøtter er en veldig populær nøtt og en utmerket kilde til omega-3-fettsyren alfa-linolensyre. En servering av valnøtter med 28 gram inneholder omtrent:

  • Kalorier: 182
  • Fett: 18 gram
  • Protein: 4 gram
  • Karbohydrater: 4 gram
  • Fiber: 2 gram
  • E-vitamin: 1%
  • Magnesium: 11%

Valnøtter ser ut til å forbedre en rekke risikofaktorer for hjertesykdommer, som kan skyldes deres høye innhold av næringsstoffer. Flere store studier har funnet at å spise valnøtter betydelig redusert det totale kolesterolet. De kan også forbedre andre faktorer relatert til hjertehelse, inkludert blodtrykk og normal strøm av blod gjennom sirkulasjonssystemet. I tillegg kan valnøtter bidra til å redusere betennelser, noe som kan bidra til mange kroniske sykdommer.

Cashewnøtter

Cashewnøtter har en god næringsprofil. 28 gram cashewnøtter inneholder omtrent:

  • Kalorier: 155
  • Fett: 12 gram
  • Protein: 5 gram
  • Karbohydrater: 9 gram
  • Fiber: 1 gram
  • E-vitamin: 1%
  • Magnesium: 20%

En rekke studier har undersøkt om dietter med mye cashewnøtter kan forbedre symptomene på metabolsk syndrom. En studie fant at en diett som inneholdt 20% av kaloriene fra cashewnøtter forbedret blodtrykket hos personer med metabolsk syndrom. En annen studie la merke til at cashewnøtter økte antioksidantpotensialet i dietten.

Hasselnøtter

Hasselnøtter er veldig næringsrike. 28 gram hasselnøtter inneholder omtrent:

Kalorier: 176
Fett: 9 gram
Protein: 6 gram
Karbohydrater: 6 gram
Fiber: 3,5 gram
E-vitamin: 37%
Magnesium: 20%

Som mange andre nøtter ser hasselnøtter ut til å ha gunstige effekter på risikofaktorer for hjertesykdommer. En studie fant at et hasselnøttrikt kosthold reduserte det totale kolesterolet. Det senket også markører for betennelse og forbedret blodkarfunksjon. Andre studier har vist at hasselnøttdietter kan forbedre kolesterolnivået og øke mengden vitamin E i blodet.

Peanøtter

I motsetning til de andre nøttene, tilhører peanøtter belgfruktsfamilien. De har imidlertid lignende næringsstoffprofiler og helsemessige fordeler som andre de andre nøttene i denne artikkelen. 28 gram tørrstekte peanøtter inneholder omtrent:

  • Kalorier: 176
  • Fett: 17 gram
  • Protein: 4 gram
  • Karbohydrater: 5 gram
  • Fiber: 3 gram
  • E-vitamin: 21%
  • Magnesium: 11%

En studie hos over 120 000 mennesker fant at høyere peanøttinntak var assosiert med lavere dødstall. Peanøtter kan også forbedre risikofaktorer for hjertesykdommer. Interessant nok fant en studie at kvinner som spiste peanøttsmør mer enn fem ganger i uken hadde lavere forekomst av diabetes type 2. Videre kan antall astma og allergiske sykdommer være lavere hos barn av mødre som spiste peanøtter en eller flere per uke under graviditet.

Relaterte artikler:

Hvorfor du bør spise nøtter

Sunne nøtter og frø når du trener

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!