Hvilke næringsstoffer gir oss energi

0
207
Hvilke næringsstoffer gir oss energi
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Næringsstoffer kan deles opp i 2 kategorier; Makro- og mikronæringsstoffer. Lær mer om hvilke næringsstoffer som gir oss energi.

Hvilke næringsstoffer gir oss energi

Essensielle næringsstoffer er forbindelser som kroppen ikke kan lage eller ikke kan lage i tilstrekkelig mengde. I følge Verdens helseorganisasjon må disse næringsstoffene komme fra mat, og de er viktige for forebygging av sykdommer, vekst og god helse.

Selv om det er mange viktige næringsstoffer, kan de deles inn i to kategorier: makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer. Makronæringsstoffer spises i store mengder og inkluderer de viktigste byggesteinene i kostholdet ditt – protein, karbohydrater og fett – som gir kroppen din energi. Vitaminer og mineraler er mikronæringsstoffer, og små doser er tilstrekkelig. Det er seks hovedgrupper av viktige mikronæringsstoffer og makronæringsstoffer.

Proteiner

Proteiner er viktige, og ikke bare i treningssammenheng. Men all hypen rundt proteiner er av en god grunn. Protein er viktig for god helse. Protein gir byggesteinene i kroppen, og ikke bare for muskler. Hver celle, fra bein til hud og hår, inneholder protein. 6 prosent av den gjennomsnittlige personens kroppsvekt kommer fra protein. Protein brukes først og fremst til vekst, helse og vedlikehold av kroppen. Alle dine hormoner, antistoffer og andre viktige stoffer er sammensatt av protein. Protein brukes ikke til brensel for kroppen, med mindre det er nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Proteiner er laget av forskjellige aminosyrer. Mens kroppen kan lage noen aminosyrer på egen hånd, er det mange essensielle aminosyrer som bare kan komme fra mat. Du trenger en rekke aminosyrer for at kroppen din skal fungere ordentlig. Den gode nyheten er at du ikke trenger å spise alle aminosyrene samtidig. Kroppen din kan lage komplette proteiner fra matvarene du spiser i løpet av dagen.

Sunne kilder til protein

Mens kjøtt, fisk og egg er gode kilder til essensielle aminosyrer, kan du også få proteiner fra plantekilder som bønner, soya, nøtter og noen korn. Hvor mye protein du trenger daglig, avhenger av en rekke faktorer, inkludert hvor aktiv du er, og din alder. Til tross for den økende populariteten til dietter med høyt proteininnhold, har det ikke vært nok studier for å bevise at de er sunnere eller kan påvirke vekttap.

Karbohydrater

Ikke la lavkarbo-dietter lure deg. Karbohydrater er nødvendige for en sunn kropp. Karbohydrater drivstoff for kroppen din, spesielt sentralnervesystemet og hjernen, og beskytter mot sykdom. Karbohydrater bør utgjøre 45 til 65 prosent av dine totale daglige kalorier, i henhold til kostholdsretningslinjene.

Sunne kilder karbohydrater

Før du tar tak i det hvite brødet eller pastaen, må du huske at den typen karbohydrater du spiser betyr noe. Noen karbohydrater er sunnere enn andre. Velg fullkorn, bønner og fiberrike grønnsaker og frukt i stedet for raffinerte korn og produkter med tilsatt sukker.

Fett

Fett får ofte et dårlig rykte, men nyere forskning har vist at sunt fett er en viktig del av et sunt kosthold. Fett støtter mange av kroppens funksjoner, som absorpsjon av vitaminer og mineraler, blodpropp, oppbygning av celler og muskelbevegelse. Ja, fett inneholder mange kalorier, men kaloriene er en viktig energikilde for kroppen din. Det er anbefalt at 20 til 35 prosent av dine daglige kalorier kommer fra fett, men Verdens helseorganisasjon antyder å holde fettinntaket under 30 prosent av kaloriene. Å inkludere sunt fett i kostholdet ditt kan hjelpe deg med å balansere blodsukkeret, redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes type 2 og forbedre hjernens funksjon. De er også kraftige antiinflammatorier, og de kan redusere risikoen for leddgikt, kreft og Alzheimers sykdom.

Sunne kilder til fett

De mest kjente umettede fettstoffene er omega-3 og omega-6 fettsyrer. Umettet fett er viktig for kroppen din, da de gir essensielle fettsyrer kroppen din ikke kan lage. Du finner dette sunne fettet i nøtter, frø, fisk og vegetabilske oljer (som oliven, avokado og linfrø). Kokosnøttolje gir plantebasert fett i form av mellomkjede triglyserider som gir helsemessige fordeler som kontroll av hvor mye energi du bruker og appetittregulering. Unngå transfett og begrens inntaket av mettet animalsk fett i smør, ost og rødt kjøtt.

Vitaminer

Vitaminer er viktige for å avverge sykdom og holde seg sunn. Kroppen trenger disse mikronæringsstoffene for å støtte dens funksjoner. Det er 13 viktige vitaminer som kroppen trenger for å fungere ordentlig, inkludert vitamin A, C, B6 og D. Hvert vitamin spiller en viktig rolle i kroppen, og det å ikke få nok av dem kan forårsake helseproblemer og sykdommer. Mange får ikke nok av mange viktige vitaminer. Vitaminer kan redusere risikoen for kreft i lunger og prostata, og de er kraftige antioksidanter. Vitaminer som vitamin C øker immunforsvaret og hjelper kroppen med å leges.

Sunne kilder vitaminer

Hvis du spiser et variert, godt balansert kosthold fullt av grønnsaker og frukt, og har en normalt fungerende fordøyelseskanal, trenger du sannsynligvis ikke å ta vitamintilskudd.

Mineraler

På samme måte som vitaminer, hjelper mineraler med å støtte kroppens funksjoner. De er viktige for mange kroppsfunksjoner, inkludert å bygge sterke bein og tenner, regulere stoffskiftet ditt og holde deg riktig hydrert. Noen av de vanligste mineralene er kalsium, jern og sink. I tillegg til å styrke bein, hjelper kalsium med overføring av nervesignaler, opprettholde sunt blodtrykk, og muskelsammentrekninger og avslapning. Jern støtter de røde blodlegemene og dannelsen av hormoner, mens sink øker immunforsvaret og sårheling.

Vann

Du kan gå i flere uker uten mat, men du kan ikke leve mer enn noen få dager uten vann. Vann er helt avgjørende for hvert system i kroppen din. Det er også det viktigste du er laget av. Rundt 62 prosent av kroppsvekten din er vann. Vann forbedrer hjernens funksjon og humør. Det virker som en støtdemper og smøremiddel i kroppen. Det hjelper også med å skylle ut giftstoffer, føre næringsstoffer til celler, hydrere kroppen og forhindre forstoppelse. Selv mild dehydrering kan få deg til å føle deg trøtt, og svekke konsentrasjonen og fysiske prestasjoner.

Sunne kilder til vann

Du trenger ikke å bare drikke vann for å holde deg hydrert. Frukt og grønnsaker kan også være en god kilde. Spinat eller vannmelon kan også bidra til å holde deg hydrert.

Relaterte artikler:

Hvorfor er karbohydrater viktig for kroppen

Hvorfor er proteiner viktig

Annonse fra X-LIFE