Hvilke næringsstoffer gir ikke energi

0
300
Hvilke næringsstoffer gir ikke energi
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Noen næringsstoffer inneholder ikke kalorier, noe som betyr at de ikke gir energi. Lær mer om hvilke næringsstoffer som ikke gir energi.

Hvilke næringsstoffer gir ikke energi

Kroppen din er avhengig av flere næringsstoffer, som vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter, til hverdagsfunksjoner. Imidlertid har disse næringsstoffene ikke kalorier, noe som betyr at de ikke gir energi. Noen typer næringsstoffer er involvert i fordøyelsen, så selv om de er med på å nedbryte mat for energi, gir de ikke energi i seg selv.

Vitaminer

Du trenger vitaminer for immunfunksjon, vekst, normal øyefunksjon og en rekke biologiske aktiviteter. Vitaminer kommer i to former: vannløselig og fettløselig. Vannløselige vitaminer inkluderer en serie B-vitaminer og C-vitamin. Du må konsumere vannløselige vitaminer fra mat gjennom dagen, siden kroppen din ikke har en måte å lagre dem på. Fettløselige vitaminer blir absorbert og lagret ved hjelp av fett. Disse vitaminene, som er A, D, E og K, blir i kroppen din til de trengs. Selv om vitaminer ikke har kalorier og ikke gir deg energi direkte, er noen av dem involvert i energimetabolisme. For eksempel henter tiamin, niacin og riboflavin, som alle er B-vitaminer, energi fra karbohydrater, protein og fett i kostholdet ditt, men B-vitaminene gir ikke uavhengig av energi.

Mineraler

Du trenger mineraler i det daglige kostholdet ditt for å holde beinene sterke, regulere immunforsvaret, produsere visse hormoner og utføre flere andre funksjoner, men de gir deg ikke energi. Mineraler kan enten være mikro eller makro. Mikromineraler, inkludert kobber, jern, jod og krom, er mineraler du trenger i veldig små mengder hver dag. Makromineraler, som kalsium, magnesium, kalium og fosfor, er nødvendig i mye større mengder. Mineraler er ofte avhengige av vitaminer for å fungere. Kalsium, for eksempel, kan ikke hentes uten hjelp av vitamin D, og ​jern fra frukt og grønnsaker trenger vitamin C for å absorbere mer effektivt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fiber

Fiber er viktig for fordøyelsen, men gjør ingenting for energinivået. Plantebaserte matvarer, inkludert frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter og bønner, er de eneste typene matvarer som har fiber. Uoppløselig fiber er den stive ytre delen av celleveggene som ofte utgjør huden og venene på plantemat. Epleskall, mange fullkorn, nøtter, mais og andre typer grønnsaker har en høy mengde uoppløselig fiber. Denne typen fiber feier ut fordøyelseskanalen og gir raskere fordøyelse. Løselig fiber er den myke delen av planteceller som holder på vann, for eksempel de myke innsiden av frukt, havregryn og bønner. Ettersom løselig fiber fungerer gjennom tarmen, bremser den fordøyelsen og gir vitaminer og mineraler tilstrekkelig tid til å absorbere.

Antioksidanter

Antioksidanter er matkomponenter som beskytter celler og reduserer risikoen for kronisk sykdom; de gir imidlertid ikke energi. Disse næringsstoffene, som selen, lykopen, vitamin C og betakaroten, nøytraliserer frie radikaler som lever av sunne celler. Når du har en overflod av frie radikaler i systemet ditt, blir celler skadet og risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes øker. Antioksidanter representerer lyse farger i matvarer, så å fylle kostholdet ditt med alle regnbuens farger sikrer at du får flere viktige typer antioksidanter i kostholdet. Som et eksempel er lykopen fra tomater rød, mens betakaroten i søte poteter danner den oransje fargen på grønnsaken.

Relaterte artikler:

Hvilke næringsstoffer gir oss energi

Frukt med mye fiber

Annonse fra X-LIFE