Hvilke muskler trenes ved sykling

0
519
Hvilke muskler trenes ved sykling
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å sykle er en effektiv måte å forbrenne kalorier og kroppsfett på, i tillegg til å styrke muskulaturen i over- og underkroppen.

Sammenlignet med flere andre typer kondisjonstrening, kan sykling være mindre belastende på leddene dine, men det gir fortsatt en utmerket aerob trening.

Øker utholdenheten

Sykling er en utmerket måte å få hjertet til å pumpe raskere. Kardiovaskulær eller aerob trening, for eksempel sykling, styrker hjertet, lungene og musklene. De forbedrer også strømmen av blod og oksygen i kroppen din. Dette kan igjen komme helsen din til på flere måter, inkludert:

  • forbedret hukommelse og hjernefunksjon
  • lavere blodtrykk
  • bedre søvn
  • forbedret blodsukkernivået
  • et sterkere immunforsvar
  • bedre humør
  • lavere stressnivå
  • mer energi

Kan bidra til vekttap

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Avhengig av intensiteten på treningen og kroppsvekten din, kan du forbrenne mer enn 600 kalorier i timen med sykkeltrening. Dette gjør sykling til et utmerket treningsalternativ for å forbrenne kalorier raskt. Å forbrenne mer kalorier enn du bruker er nøkkelen til vekttap.

Sykling forbrenner kroppsfett

Å trene med høy intensitet hjelper med å forbrenne kalorier og bygge styrke, som igjen kan føre til fetttap. En studie fant at sykling, kombinert med et kalorifattig kosthold, var effektivt for å redusere kroppsvekt og kroppsfett hos deltakerne i studien. Det var også effektivt for å senke kolesterol- og triglyseridnivået. Deltakerne syklet i 45 minutter tre ganger per uke, og de inntok 1200 kalorier per dag i 12 uker.

Sykling er mindre belastende for kroppen

Sykling er trening med relativt lav belastning, som bruker jevne bevegelser for å styrke bein og ledd, uten å legge mye press på dem. Dette gjør det til et godt treningsalternativ for personer med skadeproblematikk. Anklene, knærne, hoftene og andre ledd kan legges under mye stress når du løper, jogger, hopper eller gjør andre aerobe øvelser med stor innvirkning. Når føttene ikke løftes fra pedalene, er dette alternativet vennligere mot leddene dine, men det gir likevel en utfordrende og effektiv trening.

Hvilke muskler trenes ved sykling?

Å sykle kan bidra til å bygge styrke i beina og underkroppen, spesielt hvis du bruker høyere motstand. Sykling kan bidra til å styrke leggene dine, hamstrings og lårmuskulatur. I tillegg kan sykling trene musklene i kjerne, rygg og setemuskler. Hvis du bruker en sykkel med håndtak, kan du også trene overkroppsmuskulaturen, inkludert biceps, triceps og skuldre.

Relaterte artikler:

Sykling som alternativ trening til løping

Sykling for å bli en bedre løper

Annonse fra X-LIFE