HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hvilke muskler trenes ved pull ups

En pullup er en styrketreningsøvelse for overkroppen. Lær mer om hvilke muskler som trenes ved pull ups.

For å utføre en pullup, starter du med å henge på en pullup bar med håndflatene vendt bort fra deg og kroppen forlenget helt. Deretter trekker du deg opp til haken er over stangen. Pullups er annerledes enn en chinup. Med en chinup vender håndflatene og hendene mot deg.

Pullup regnes som en avansert øvelse. Den er vanskeligere enn chinup. Men pullup kan endres eller gjøres på en assistert maskin for nybegynnere, og du vil fortsatt få fordeler av disse variasjonene.

Styrker ryggmuskulaturen

Pullup er en av de mest effektive øvelsene for å styrke ryggmuskulaturen. Pullups jobber med følgende muskler i ryggen:

  • Latissimus dorsi: største øvre ryggmuskel som går fra midten av ryggen til under armhulen og skulderbladet
  • Trapezius: plassert fra nakken og ut til begge skuldrene
  • Thoracic erector spinae: de tre musklene som går langs brystryggen
  • Infraspinatus: hjelper med skulderforlengelse og er plassert på skulderbladet

Styrker arm- og skuldermuskulatur

Pullups styrker også arm- og skuldermusklene. Ved å utføre pullups regelmessig, jobber du med underarmene og skuldrene. Hvis du ønsker å forbedre styrken din på disse områdene, bør du utføre pullups regelmessig.

Forbedrer grepstyrken

Pullups bidrar også til å forbedre grepstyrken. Grepstyrke er viktig hvis du løfter vekter. Det kan også forbedre ytelsen i mange sporter som golf, tennis, fjellklatring og bowling. I hverdagen er et sterkt grep også viktig for å utføre oppgaver som å åpne krukker, gå med hunden i bånd, bære dagligvarer og måke snø.

Forbedrer kroppens generelle styrke og kondisjonsnivå

Styrketrening eller motstandstrening kan øke ditt generelle kondisjonsnivå. Når du utfører en pullup, løfter du hele kroppsmassen din med bevegelsen. Dette kan forbedre kroppens styrke og til og med forbedre helsen din.

Forbedrer fysisk helse

Styrketrening eller motstandstrening med øvelser som pullups kan også forbedre din generelle fysiske helse. Studier fant at regelmessig styrketrening kan bidra til å redusere visceralt fett og hjelpe deg med å håndtere type 2 diabetes.

Forbedrer mental helse

Styrketrening eller motstandstrening er også gunstig for din mentale helse. En gjennomgang av studier fra 2010 fant en positiv sammenheng mellom styrketrening og følgende:

  • reduserer angstsymptomer
  • forbedrer kognitiv funksjon
  • reduserer tretthet
  • reduserer depresjon
  • gir bedre selvfølelse

Fordeler med pull-ups-variasjoner

Enten du er nybegynner eller en eliteidrettsutøver, kan pullups fortsatt være gunstig for deg. Du kan prøve variasjoner på pullups, inkludert assistert pullups (nybegynner), med knærne bøyd (mellomversjon), eller til og med med et vektbelte rundt beina (avansert).

Relaterte artikler:

Hvordan gjøre pull ups

Hvordan klare pull ups

Om forfatteren

Av Spurt