Hvilke muskler trenes ved løping

0
538
Hvilke muskler trenes ved løping
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Som et resultat av løping, kan du øke styrken og utholdenheten i muskulaturen. Lær mer om hvilke muskler som trenes ved løping.

Mennesker designet for å løpe i oppreist stilling. Folk løp først for å overleve og jakte, men nå er det mer sannsynlig at løpingen din er av ren glede. Løping er først og fremst en aerob aktivitet, selv om raskere løping og sprint ofte er anaerob. Det brukes en rekke muskler i løping, som alle kan gjennomgå hypertrofi eller vekst. Som et resultat av løpingen din, vil du øke styrken og utholdenheten i muskulaturen.

Ankelforlengelse og fleksjon

Når du skyver fra bakken, strekker ankelen seg ut, som fungerer på muskelen i magen og lavere del av legg. Disse to musklene er koblet til hælbenet via Achilles senen. Når foten din kommer tilbake til bakken klar til neste trinn, må du trekke tærne opp i dorsi-fleksjon som virker musklene foran på skinnbenet ditt – tibialis anterior.

Knefleksjon og forlengelse

Å trekke benet opp bak deg, for å drive deg frem fungerer hamstrings. Hamstringsene dine er plassert på baksiden av låret og fungerer sammen med musklene i hofta for å gi deg kraft langs bakken. Quadriceps, foran på låret, forlenger kneet for å ta det neste steget, og absorbere virkningen av landingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hofteforlengelse og fleksjon

Å forlenge benet bak deg for å presse deg fremover jobber gluteus maximus. Setemusklene, sammen med hamstrings, trekker seg sammen for å forlenge hofta. Jo større grad av hofteekstensjon, desto mer arbeid utføres av setemusklene og hamstrings. Sprint vil bygge disse musklene mer enn å jogge. Når du svinger benet fremover for å ta et nytt skritt, bruker du hoftefleksorene foran på hoften og rektus femoris, en av quadriceps musklene.

Hoftestabiliteten din

Musklene på det indre og ytre låret, får god trening mens du løper. Deres rolle er å stabilisere hoftene og hindre knærne i å falle innover eller utover. Disse musklene jobber isometrisk – de produserer kraft, men beveger seg ikke.

Kjerne- og ryggstabilitet

Musklene i kjernen din – rectus abdominus, obliques, erector spinea og tverrgående abdominus – jobber alle sammen for å holde ryggraden på linje mens du løper. Løping gir kjernemuskulaturen en effektiv treningsøkt gjennom den jevnlige spinalrotasjonen som oppstår når armene og bena fremover med hvert steg. Å løpe i terreng og på ujevne overflater, utfordrer også kjernen din når du jobber for å opprettholde balansen og stabiliteten.

Skulderfleksjon og forlengelse

Det meste av bevegelsen i overkroppen i løping kommer fra skuldrene. Når du svinger skuldrene fremover bruker du den fremre deltoiden, som er den fremre skuldermuskelen. Å forlenge armen bakover er jobben for latisimus dorsi-muskelen i ryggen og det bakre deloidet. Det jobbes veldig lite av overkroppsmuskulaturen i langdistanseløping, slik at enhver påvirkning på muskulaturen vil være veldig liten. Du bruker muskulaturen i overkroppen mye mer i sprint.

Relaterte artikler:

Normal skrittlengde løping

Gjennomsnittsfart løping

Annonse fra X-LIFE