Hvilke muskler trenes ved knebøy

0
426
Hvilke muskler trenes ved knebøy
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Knebøy er en effektiv motstandsøvelse som primært virker på underkroppen. Lær mer om hvilke muskler som trenes ved knebøy.

Hvilke muskler trenes ved knebøy?

Hvis du ønsker å forbedre din fysiske kondisjon og tone musklene i underkroppen, bør du legge knebøy til treningsrutinen din, og gjør dem flere ganger hver uke.

I en vanlig knebøy med kroppen som belastning, er følgende muskler målrettet:

  • quadriceps
  • hamstrings
  • setemuskler
  • Mage
  • Legger

Du kan også prøve knebøyvariasjoner, å ta knebøy med vektstang, for en ekstra utfordring. Dette er knebøy som jobber med litt forskjellige muskelgrupper, som ryggmuskulaturen (vektstangknebøy), og kan bidra til å forbedre aerob kondisjon (hoppknebøy). Knebøy er også en funksjonell øvelse som kan hjelpe deg med daglige gjøremål, som å sitte i en stol og bøye deg for å ta noe ut fra en lav hylle. For best resultat, gjennomføre knebøy sammen med kardiovaskulære øvelser og andre styrketreningsøvelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan gjennomføre en grunnleggende knebøy

Følg disse trinnene for å utføre en grunnleggende knebøy med kroppen som belastning:

  • Stå med føttene litt bredere enn hoftebredde avstand fra hverandre, med tærne litt vendt utover.
  • Stram opp kjernen for å stabilisere deg, og begynn å flytte vekten tilbake i hælene mens du skyver hoften bak deg mens du sitter på huk.
  • Fortsett å senke deg til lårene er nesten parallelle med gulvet. Føttene dine skal forbli flate på bakken, og knærne skal forbli over tærne.
  • Hold brystet løftet og føttene på gulvet, og pust ut mens du skyver deg selv opp igjen.
  • Gjør 12-15 repetisjoner over 3 sett.

Slik gjør du knebøyvariasjoner

Det er forskjellige varianter av knebøy, inkludert vektstang og hoppknebøy. Du kan tilpasse knebøy basert på kondisjonsnivået og treningsmålene dine.

For eksempel kan knebøy med vektstang hjelpe deg med å styrke og stabilisere:

  • hofter
  • knær
  • øvre og nedre del av ryggen
  • beinmuskler

Sumo-knebøy, derimot, kan styrke de indre lårene dine. Spensthopp kan øke din kondisjonstrening og styrke setemusklene og lårene. Hvis du er nybegynner, trenger du ikke å sette deg ned så langt for å fortsatt oppleve god effekt av knebøy.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene knebøy

Knebøy med vekter

Annonse fra X-LIFE