Hvilke muskler trenes ved jogging

0
114
Hvilke muskler trenes ved jogging
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

I tillegg til at jogging er en effektiv måte å gå ned i vekt og bygge utholdenhet på, er det også effektivt for å bygge styrke i beina.

Hvilke muskler trenes ved jogging?

Når folk tenker på øvelser for å bygge eller tone musklene, vurderer de mest sannsynlig vektmaskiner eller andre styrke- og motstandsorienterte aktiviteter. Selv om jogging ofte blir brukt som en måte å gå ned i vekt eller bygge utholdenhet, er det imidlertid en effektiv måte å styrke beinmuskulaturen på, spesielt når du mister fett i prosessen.

Setemuskler

Du har tre par gluteale muskler – gluteus minimus, gluteus medius og gluteus maximus. Den sistnevnte muskelen er, som navnet tilsier, den største av de tre og er ansvarlig for den generelle formen på rumpa. Jobben til disse musklene er å holde overkroppen stående – det vil si å forlenge beina i hoften. Hvis du vil trene disse musklene spesielt, kan du vurdere å løpe opp bratte bakker.

Hamstrings

Hamstringsene består av tre muskler på baksiden av låret på hver side – biceps femoris, semimembranosus og semitendinosus. Jobben deres er å bøye underbeinet i kneet. De blir brukt mye under sprint, fordi det fremhever svingfasen når du løper.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Lårmuskler

De fire musklene i quadriceps-gruppen på låret, vanligvis de mest fremtredende musklene hos løpere på grunn av både deres beliggenhet og total størrelse, og at de spenner over to ledd – kneet og hoften. Disse musklene har to funksjoner; Å forlenge beinet ved kneet og bøye låret ved midjen. Musklene brukes aktivt i bremsing når du løper nedoverbakke.

Legger

Leggmusklene inkluderer gastrocnemius, den mer fremtredende av de to musklene i dette området, og soleus, som fester seg lavere på baksiden av skinnbenet enn gastrocnemius, og sitter dypere. Til sammen bøyer disse musklene foten nedover ved ankelen, noe som gjør dem ansvarlige for praktisk talt hele frasparkfasen under løping. Derfor, hvis du ønsker å bygge mer sterke og tonede legger, vil sprinting og bakkeløp gjøre jobben. Vær imidlertid nøye med å varme opp før du løper, for å minimere skaderisikoen.

Relaterte artikler:

Hvor effektivt er jogging

Kom i form med jogging

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!