Hvilke muskler trenes ved å gå

0
30
Hvilke muskler trenes ved å gå
Foto: Jad Limcaco - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Du kan alle føle at beinmuskulaturen bygger seg opp når du går tur hver dag. Lær mer om hvilke muskler som trenes ved å gå.

Men mens du går, har kroppen fordel på mange forskjellige måter, og musklene dine fungerer på måter du kanskje ikke forventer.

Musklene som er mest involvert når du går

  • Quadriceps. På forsiden av lårene er de uten tvil kroppens største muskler. De løfter og skyver fremover låret og beinet.
  • Hamstrings. Disse danner baksiden av låret og beveger beinet bakover.
  • Rumpemuskulaturen. Veldig kraftig og klumpete, deres jobb er å fullføre trinnets bakoverbevegelse. Når disse muskelmassene reduseres, viser dette at de ikke blir brukt nok til sin primære funksjon, som er å gå.
  • Magemusklene. Disse trekker seg sammen med hvert skritt fremover.
  • Leggmuskulaturen. Disse er mindre, men er blant de mest brukte musklene når du tar et skritt.

Sekundære muskler som også er involvert er:

  • Bekkenets stabiliserende muskler. Disse danner en muskuløs krone rundt bekkenet og inkluderer de eksterne bortførerne, de indre adduktorene, magemusklene foran og ryggmargsmuskulaturen bak.
  • De symmetriske fremre musklene i tibialis foran leggmusklene. Disse hever foten opp slik at den ikke flater eller skraper bakken mens du tar et steg. Å gå i stor grad utvikler disse musklene.
  • Arm- og skuldermusklene. Disse bidrar mindre enn de andre, men de kan brukes mye i kraftgang.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Gå tur i skogen

Hvor mye forbrenner du med å gå tur

Annonse fra MILRAB