Hvilke intervaller er mest effektive

0
600
Hvilke intervaller er mest effektive
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hvilke intervaller som er mest effektive handler mye om hvor tilgjengelig treningen er for folk flest og hvilket treningsutbytte man kan ha av intervalltreningen. Hvilke intervaller er mest effektive?

Hva er intervalltrening

Intervalltrening kan være løping med høyere intensitet i intervaller, men tilpassede pauser mellom hvert intervall. Det er vanlig at intensiteten veksler mellom moderat og hard. Det er vanlig å skille mellom kortintervall og langintervall, der kortintervaller kan ha en lengde på alt fra noen sekunder opp til 2-3 minutter, mens langintervaller kan ha en lengde på alt fra 800-1500 meter.

Enkel intervalltrening med kortintervaller

Intervalltrening kan være krevende, i hvert fall hvis du løper med full intensitet fra første sekund. Svært få greier å løpe veldig mange intervaller med hard til maksimal intensitet. Derfor bør du ha som mål å trene kortintervaller progressivt, der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Kortintervaller er intervalltrening som kan passe for løpere på alle formnivå, og er en fin inngang for løpere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av. Du kan ha god treningseffekt av å trene 15/15 intervaller, der du løper med høy intensitet i 15 sekunder, med 15 sekunder pause mellom hvert intervall. Eller 30/30 intervaller med 30 sekunder innsats og 30 sekunder pause. Dette er intervalltrening de aller fleste greier å gjennomføre, forutsatt at de løper med en intensitet tilpasset eget formnivå, og løper intervallene progressivt raskere. Det kan også være effektivt å trene kortintervaller med kortere pauser, som 45/15 intervaller, der du løper med høyere intensitet i 45 sekunder, med 15 sekunder pause. Med så korte pauser greier du aldri helt å hente deg inn igjen, og pulsen vil bli høyere og høyere for hvert intervall. Da er det viktig at du ikke går over til å trene anaerobt, men holder deg innenfor terskel.

Kortintervaller er mest effektive

Kortintervaller den mest effektive intervalltreningen man kan gjennomføre, både fordi dette er trening som er mulig å gjennomføre for de aller fleste, og fordi effekten kan være meget god. I tillegg vil belastningen være relativt liten, fordi varigheten av intervallene er kort.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Relaterte artikler:

Hvordan trene kortintervaller for å komme i løpeform

Hvordan trene 15-15 intervaller

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR 

1000,-