Hvilke fisker er fete

0
179
Hvilke fisker er fete
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fet fisk har blitt knyttet til mange helsemessige fordeler, blant annet lavere risiko for hjertesykdommer. Lær mer om hvilke fisker som inneholder sunt fett.

Fet fisk har blitt knyttet til mange helsemessige fordeler, inkludert en lavere risiko for hjertesykdommer, forbedret mental evne og beskyttelse mot kreft, alkoholrelatert demens og revmatoid artritt. Fiskeolje inneholder de to fettsyrene, eikosapentaensyre (EPA) og docosaheksaensyre (DHA). Disse antas å være til fordel for det kardiovaskulære systemet. Det er foreslått å konsumere minst to porsjoner fisk, og spesielt fet fisk, hver uke. En servering er 100 gram kokt fisk, eller omtrent tre fjerdedeler av en kopp fisk.

Hvilke fisker er fete?

Fet fisk som laks kan ha en rekke helsemessige fordeler når de er del av et balansert kosthold. Fet fisk inneholder betydelige mengder olje. Eksempler på fet fisk inkluderer:

  • ørret
  • laks
  • sardiner
  • pilchards
  • kippers
  • ål
  • småsildfisket
  • makrell
  • sild
  • tunfisk

Alle disse fiskene er rike på omega-3-fettsyrer, enten det er hermetikk, fersk eller frossen fisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Helsemessige fordeler ved fet fisk

Fet fisk er rik på omega-3 flerumettede fettsyrer, som har vist seg å redusere betennelse og potensielt redusere risikoen for hjertesykdommer, kreft og leddgikt. Både hvit og fet fisk er gode kilder til magert protein. Hvit fisk inneholder fettsyrer, men bare i leveren, og i mindre mengder.

Hjerte-og karsykdommer

Forbruk fet fisk kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer. Studier antyder at fete fiskeoljer også kan beskytte hjertet i tider med psykisk stress.

Leddgikt

En studie har koblet et gjennomsnittlig daglig inntak på minst 0,21 gram (eller 210 milligram) omega-3 om dagen med 52 prosent lavere risiko for å utvikle revmatoid artritt (RA). Annen forskning antyder at omega-3-fettsyrer kan beskytte mot fremtidig utvikling av RA.

Demens

Blant personer som misbruker alkohol, kan fiskeolje tilby beskyttelse mot demens. Hjerneceller som ble utsatt for en blanding av fiskeolje og alkohol hadde 95 prosent mindre nevroflammasjon og nevraldød sammenlignet med hjerneceller som bare ble utsatt for alkohol.

Kreft i munnen og huden

Fettforbruk av fisk kan beskytte mot kreft i munnen og huden i tidlig og sent stadium. Det har vist seg at omega-3 fettsyre målretter og hemmer selektivt veksten av ondartede og pre-maligne celler i doser som ikke påvirker de normale cellene.

Sensorisk, kognitiv og motorisk utvikling

Å konsumere fet fisk i løpet av de siste månedene av svangerskapet kan ha positive effekter på barnets sensoriske, kognitive og motoriske utvikling, antyder forskning. Den samme studien fant ikke at amming ga samme fordeler.

Astma

Barn til kvinner som regelmessig konsumerte laks under graviditet, kan ha mindre sannsynlighet for å vise tegn på astma i en alder av 2,5 år.

Beskytter syn og hukommelse

Fiskefett kan beskytte mot synstap. Forskere har identifisert en kobling mellom fet fiskekonsum og lavere risiko for synstap hos eldre mennesker. En studie indikerer at å spise fet fisk kan forbedre arbeidsminnet.

Bryst- og prostatakreft

En metaanalyse av nesten 900 000 kvinner har koblet et høyere forbruk av fet fisk med lavere risiko for brystkreft. Imidlertid fant et annet team at menn med høye mengder omega-3 olje i blodet hadde høyere risiko for prostatakreft.

Hvor mye fet fisk er sunt?

Selv om det å spise fet fisk fremmer mange aspekter ved god helse, er overforbruk kanskje ikke gunstig. En fersk studie fant en risiko for for tidlig død hos mennesker med både høye og lave nivåer av HDL (sunt kolesterol), og reiste spørsmålet om mer HDL alltid er bedre. Høye nivåer av HDL kan også være skadelig for mennesker som gjennomgår dialyse, fordi det kan øke nivået av betennelse.

Relaterte artikler:

Hvorfor er fisk bra for kroppen

Hvilken fisk er sunnest

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!