Hvilke blodprøver tas ved lavt stoffskifte

0
72
Hvilke blodprøver tas ved lavt stoffskifte

En måte å bestemme hastigheten på kroppens metabolisme er ved å teste stoffskiftet. Lær mer om hvordan du kan gjøre det.

Metabolisme

Hver levende organisme holdes i live gjennom en kjemisk prosess som kalles metabolisme. Metabolismen din er ansvarlig for å bryte ned kaloriene du forbruker og gjøre dem om til energien kroppen din trenger for å fungere. Jo høyere stoffskifte er, jo lettere er det for deg å gå ned i vekt og opprettholde det nivået av vekttap. En måte å bestemme hastigheten på kroppens metabolisme, er ved å teste stoffskiftet.

Artikkelen fortsetter under annonsen



I denne artikkelen skal vi forklare hva metabolsk testing innebærer, og hvordan du kan bruke resultatene dine for å forbedre vekttap og øke fysisk kondisjon.

Hva er metabolsk testing?

Metabolisk testing involverer en rekke forskjellige tester. Hver test inneholder informasjon om et sentralt element i stoffskiftet. Disse elementene inkluderer:

  • Hvilemetabolsk hastighet (RMR). Testing av dette aspektet av stoffskiftet gir informasjon om det estimerte antallet kalorier du forbrenner når kroppen er i ro – når du ikke trener eller beveger deg.
  • Maksimalt oksygenvolum (V02 maks). Dette testelementet (også kalt aerob kapasitet) gir informasjon om kroppens evne til å bruke oksygen effektivt under trening.
  • Laktatterskel-test. Laktatgrensen din er det punktet der melkesyre bygger seg opp i blodet raskere enn det kan fjernes under trening, noe som forårsaker muskeltretthet. Hvis du er en idrettsutøver som er interessert i å forbedre ytelsen, kan det hende at dette metabolske testelementet er gunstig.

Hvor kan du bli testet?

På et medisinsk senter eller treningssenter. Tradisjonelt ble metabolsk testing utført i medisinske omgivelser. Nylig har denne typen tester blitt tilgjengelig på mange treningssentre og helsestudioer. Siden sertifisering ikke er nødvendig for å lese resultatene av metabolske tester, føler noen brukere at tester som er gjort på treningssentre er mindre nøyaktige enn de som en medisinsk fagperson utfører. Hvis du er interessert i å få testet stoffskiftet ditt, kan du snakke med en lege om å finne et pålitelig testanlegg i ditt område. Kostnadene kan også variere. Metabolsk testing er vanligvis dyrt. Det er opp til deg å bestemme hvor du skal gjøre en metabolsk test.

Maksimalt oksygenvolum (V02 maks)

V02 max bestemmes mens du utfører en aerob aktivitet, for eksempel å gå eller løpe på en tredemølle. Du puster inn en maske under denne testen. Når testen skrider frem, vil hastigheten og stigningen på tredemøllen fortsette å øke. Hvor lang tid det tar å utføre denne testen, bestemmes av kondisjonen din og evnen til å fortsette etter hvert som testen blir mer utfordrende. Resultatene fra hver test analyseres ved bruk av spesifikke formler som kontrasterer oksygeninnånding og utånding av karbondioksid. Dette lar helsepersonell eller trener beregne antall kalorier du forbrenner mens du er i ro og under trening.

Laktatterskel

Hvis du har testet laktatterskeltesting, vil blodprøver bli tatt for å sjekke melkesyrenivået ditt, under belastningen av stadig større nivåer av aerob aktivitet, enten på tredemølle eller på sykkel. Denne testen skal bare gjøres i medisinske omgivelser.

Kan metabolsk testing brukes for vekttap og kondisjon?

Metabolsk testing gir deg informasjon om omtrent hvor mange kalorier du forbrenner hver dag. Basert på denne informasjonen, kan du bestemme deg for å endre din fysiske aktivitet eller spisevaner, slik at du forbrenner flere (eller mindre) kalorier daglig. Metabolisk testing kan være verdifullt, men resultatene bør bare sees på som en del av et samlet treningsprogram.

Optimal RMR- og V02 MAX-nummer varierer fra person til person. De er basert på mange faktorer, inkludert:

  • alder
  • kjønn
  • aktivitetsnivå
  • vekthistorie
  • nåværende vekt

Husk at testresultatene gir et øyeblikksbilde av stoffskifte og kondisjonsnivå dagen du ble testet. Hvis aktivitetsnivået ditt endres, eller din fysiske form forbedres eller synker, vil metabolsk hastighet også endre seg. Husk at endringene du opplever vil skje over tid. Du vil sannsynligvis ikke se noen dramatiske endringer dag for dag.

Kan du øke eller bremse stoffskiftet?

Hvis du klandrer langsomt stoffskifte for vanskeligheter med å kontrollere vektøkning, har du sannsynligvis rett. Heldigvis kan stoffskiftehastigheten øke hastigheten eller bremse ved å endre livsstilsvanene dine.

Ting å prøve som kan øke metabolismen inkluderer:

  • Trening. Stoffskiftet ditt endres i løpet av en gjennomsnittlig dag. Du vet allerede at du forbrenner flere kalorier når du er aktiv enn mens du hviler. Jo høyere intensitet på aktiviteten, desto høyere vil metabolsk hastighet og kaloriforbrenning være. I tillegg gir trening stoffskiftet et løft i flere timer etter at du har sluttet. Type trening du gjennomfører kan også ha en effekt. Både anaerob trening og aerob trening kan påvirke stoffskiftet positivt. Hvis du er veldig stillesittende (noe fysisk inaktiv), har en BMI> 30, eller er eldre, kan du snakke med legen din om et treningsprogram som passer deg.
  • Aktivitet. Du trenger ikke å løpe hver dag for å øke metabolismen. Raske gåturer kan hjelpe, og det samme kan det å stå i stedet for å sitte.
  • Å ha et sunt og balansert kosthold. Å spise et balansert kosthold, som inkluderer frukt, grønnsaker, fullkorn og magre proteiner er avgjørende for din generelle helse. Å spise proteiner ved hvert måltid kan for eksempel øke metabolismen. Det å spise krever kalorier for tygging og fordøyelse. Dette kalles den termiske effekten av mat (TEF). Proteinforbruk, inkludert vegetariske proteinformer, fører til at de høyeste nivåene av TEF oppstår. Du vil selvsagt ikke forbrenne så mange kalorier når spiser et måltid som du vil når du løper et maraton, men det vil bidra til å gi stoffskiftet ditt en dytt i riktig retning. Husk at det er viktig å øve porsjonsstyring ved hvert måltid for å ha et balansert kosthold.
  • Spise nok. Å spise mer kalorier enn du forbrenner, vil typisk føre til vektøkning. Å spise for få kalorier kan imidlertid ha en negativ effekt som gjør at stoffskiftet går tregere. Det er en av grunnene til at slanking ikke fungerer.
  • Drikke vann. Drikkevann, spesielt kaldt vann, er også kjent for å øke metabolsk hastighet.

Relaterte artikler:

Symptom høyt stoffskifte

Høy stoffskifte trening




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her