Hviledager trening

0
350
Hviledager trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hviledager er en viktig forutsetning for at ut du skal ha en optimal formutvikling når du trener. Lær mer om hvorfor hviledager er viktig!

Hviledager og trening

Vi får alltid beskjed om å holde oss i aktivitet og trene regelmessig. Men om du trener for en konkurranse eller føler deg ekstra motivert, er mer trening ikke nødvendigvis bedre. Hviledager er like viktige som trening. Et vellykket treningsregime er faktisk ikke komplett uten hviledager, og du vil ikke nå ditt fulle potensial uten tilstrekkelig med hvile og restitusjon. Å ha regelmessige hviledager lar kroppen din komme seg og restituere. Det er en kritisk del av fremgangen, uansett kondisjonsnivå eller sport. Ellers kan det å droppe hviledager føre til overtrening eller skader.

Sett av tid til restitusjon

I motsetning til hva noen tror, ​​handler ikke en hviledag om å ligge på sofaen. Det er i løpet av denne tiden de gunstige effektene av trening finner sted. Hvile er viktig for muskelvekst. Trening skaper mikroskopiske avrivninger i muskelvevet ditt, og under hvile reparerer celler som kalles fibroblaster. Dette hjelper vevet til å heles og vokse, noe som resulterer i sterkere muskler. Musklene dine lagrer også karbohydrater i form av glykogen. Under trening bryter kroppen din ned glykogen for å få drivstoff. Hvile gir kroppen din tid til å fylle på disse energilagrene før neste trening.

Hvile forebygger muskeltretthet

Hvile er nødvendig for å unngå treningsindusert tretthet. Husk at trening tærer på muskelenes glykogennivå. Hvis disse ikke blir erstattet, vil du oppleve muskeltretthet og sårhet i muskulaturen. I tillegg trenger musklene dine glykogen for å fungere, selv når du ikke trener. Ved å få tilstrekkelig hvile, vil du forhindre utmattelse og la glykogenlagrene fylles opp på nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Hvile reduserer risikoen for skader

Regelmessig hvile er viktig for å holde deg skadefri under trening. Når kroppen din er overarbeidet, er det større sannsynlighet for at du blir skadet. Overtrening utsetter musklene dine også for repeterende stress og belastning. Dette øker risikoen for overbelastning, og tvinger deg til å ta flere hviledager enn planlagt.

Hvile forbedrer ytelsen

Når du ikke får nok hvile, kan det være vanskelig å utføre din normale treningsrutine. For eksempel er du kanskje mindre motivert til å yte det lille ekstra, eller løpe noen kilometer til. Selv om du presser deg, reduserer overtrening ytelsen. Du kan oppleve redusert utholdenhet, langsommere reaksjonstid og dårligere smidighet. Hvile har motsatt effekt. Det øker energien og forhindrer tretthet, noe som forbereder kroppen din og gir bedre treningsøkter.

Hvile er viktig for god søvn

Regelmessig trening kan forbedre søvnen din, og det er også nyttig å ta hviledager. Fysisk aktivitet øker energiøkende hormoner som kortisol og adrenalin. Vedvarende og hard trening overproduserer imidlertid disse hormonene, noe som kan gå utover søvnkvaliteten, som igjen forverrer tretthet og utmattelse. Hvile kan hjelpe deg med å få bedre søvn ved å la hormonene dine gå tilbake til en normal, balansert tilstand.

Relaterte artikler:

Hvor mye restitusjon trenger du etter langturer?

Hvorfor løpere hater restitusjon

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!