Progressive tempointervaller
Progressive tempointervaller
4. februar 2019
Hvordan gå ned i vekt uten trening
Hvordan gå ned i vekt uten trening
5. februar 2019

Hvile seg i form

Hvile seg i form. De aller fleste har hørt begrepet, men går det egentlig an å hvile seg i form? Lær mer om i hvilken grad du kan hvile deg i form.

Hvordan hvile seg i form

På spørsmål om det er mulig å hvile seg i form, er svaret ja, men det forutsetter selvsagt at du gjennomfører trening i en eller annen grad. Å hvile eller restituere er en viktig faktor som vil være avgjørende for hvilken formutvikling du har, og kan også være avgjørende for om du blir skadet eller ikke.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan hvile deg i form.

Restitusjon når du trener

På lik linje med et treningsprogram du følger, bør du ha en plan for hvordan du skal restituere for å forebygge skader og ha best mulig effekt ut av treningen. Legg inn planlagt restitusjon i treningsprogrammet ditt, og du bør i tillegg restituere ved behov. Gjennomfører du variert trening der du balanserer trening med lav, moderat og hard intensitet, vil du hvile deg i form, ved at blir sterkere, raskere og mer utholdende, selvfølgelig avhengig av hva slags trening du driver med. Du hviler deg i form i den forstand at du lar kroppen få tid til å bygge seg opp igjen etter treningen du har gjennomført.

Trene for å restituere

For at du skal innarbeide gode rutiner for restitusjon, må restitusjon ha større fokus. Formstigningen din kommer mellom treningsøktene, når du restituerer. Belastningen når du trener løping vil aktivere områder i kroppen som gjør det mulig å tilpasse seg økt treningsbelastning før neste treningsøkt. Men denne adapsjonen er bare mulig når du hviler eller gjennomfører restitusjonstrening. Målet ditt bør derfor være å optimalisere restitusjonen. I stedet for å restituere for å kunne trene mer, bør du trene for å restituere.

Når du restituerer for å trene, blir restitusjonen «et nødvendig onde». Uten restitusjon vil du ikke oppnå fremgangen du ønsker med tanke på treningen du gjennomfører. Du kan anta at det å gjennomføre en treningsøkt er nok for å komme i form, hvilket ikke stemmer. Når du trener for å restituere ser du løpetreningen opp mot mulighetene restitusjonen gir, og uten restitusjon vil du ikke oppleve den fremgangen du ønsker.

Å tenke på trening og restitusjon på denne måten kan bidra til at du greier å balansere løping og restitusjon på en bedre måte, som igjen kan føre til at du blir i enda bedre form med samme treningsmengde.

Hvile seg i form

Å hvile seg i form er ingen floskel, og er absolutt en realitet når du trener for å bli i form. Nok og riktig restitusjon er en forutsetning dersom du har som mål å nå dine mål med treningen. Restitusjon er også viktig med tanke på skadeforebygging, for å sikre en jevn og god formutvikling uten skadeavbrekk.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Effektiv restitusjon når du trener

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *