Hvile er best når du trener for maraton

0
200
Hvile er best når du trener for maraton
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Hvis kontinuitet i maratontreningen er viktig, er restitusjon og hvile minst like viktig, hvis ikke viktigere. Lær mer om hvorfor hvile er essensielt for at du skal lykkes med maraton!

Det kan synes som en klisjé, men hvile er det eneste om gjelder dersom du skal nå ditt potensial som løper, og er spesielt viktig dersom du er stiv og støl og har en overbelastet muskulatur. Hvis du har kommet til det punktet hvor du må stille deg spørsmålet om du trenger hvile eller ikke, vet kanskje allerede hva som er svaret på det. Kroppen din lyver ikke, og vil si ifra når nok er nok. «Ja, hvile er best!».

Hvile er like viktig som treningen du gjennomfører for å løpe maraton. Det er når du hviler at muskulaturen bygger seg opp igjen og blir sterkere, noe som gjør det mulig for deg å bli enda raskere på maraton. Mentalt er det også viktig å legge inn nok restitusjon og hvile. Å være mentalt sliten vil uunngåelig også gå ut over motivasjonen din i en eller annen grad. Å løpe en kortere distanse med svært lav intensitet kan også kvalifisere som hvile, men da må intensiteten være lav og varigheten kort for at du ikke skal avbryte den pågående restitusjonen. En dag der du gjennomfører alternativ trening, kan også være hvile, men igjen forutsetter det at du gjennomfører aktiviteten med svært lav intensitet over et kortere tidsrom. Men husk at ofte er ikke aktiv hvile nok. Noen ganger er du nødt til å ha fullstendig hvile for at du skal komme til hektene igjen fysisk og mentalt. Kontinuitet i treningen er en kritisk faktor som kan være avgjørende for om du når ditt potensial, og hvile er intet unntak. Noen ganger du nødt til å ta deg en pause, kanskje 1-2 uker hvis du er sliten. Og om ikke kroppen din ikke trenger hvile, kan det godt hende hodet trenger, fordi det er tøft mentalt å gå igjennom tøffe treningsperioder.

Å vite når du skal gå ned på treningsmengden, og når du skal restituere, er avgjørende for din suksess som maratonløper. Det er ikke enkelt, fordi oppfatningen om at jo mer trening jo bedre, lever i beste velgående. Det fine her er at du ikke trenger å ta stilling til slike misoppfatninger, fordi kroppen din vil si ifra når den trenger hvile, og gjør du lurt i å lytte til kroppen om hva den prøver å fortelle deg. Det kan være vanskelig å avvike fra treningsprogrammet du har satt deg, men det er du bare nødt til. Å prøve å tvinge igjennom treningsøkter når du er sliten fysisk og mentalt, vil ofte ikke føre med seg annet enn forkjølelse og overbelastning, og gjør du det over et lenger tidsrom, risikerer du å bli overtrent å pådra deg skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hvile er essensielt når målet ditt er suksess på maraton. Er du nybegynner, bør du ha minst 2 dager i uka med fullstendig hvile, og legge inn restitusjon ellers ved behov. De aller fleste mer erfarne maratonløpere skjønner viktigheten av å gå ned på treningsmengden i de siste ukene før maraton, og vet at dette er en nøkkel til suksess når du skal løpe maraton. Mindre anerkjent er nødvendigheten av å legge inn kortere perioder gjennom hele treningsprogrammet, for at du skal bli i best mulig form. Ta en dag fri fra treningen, det vil gjøre deg godt. Dette er ikke en motsetning til det å trene med kontinuitet, tvert i mot. Det vil gjøre det enklere for deg å trene regelmessig og med kontinuitet, fordi du vil ha mer overskudd og kroppen blir sterkere og raskere. Hvis målet ditt er å bli en bedre maratonløper, må du være oppmerksom på basisen i ethvert treningsprogram for maraton, og det er kontinuitet, å bygge opp treningsmengden, intensitet og restitusjon.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Ta det roligere når du trener for maraton

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!