Hvete næringsinnhold

0
211
Hvete næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvete er et av verdens mest konsumerte kornprodukter, og fullkornshvete er en rik kilde til forskjellige antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber.

Hvete næringsinnhold

Det kommer fra en type gress (Triticum) som dyrkes i utallige varianter over hele verden. Brødhvete, eller vanlig hvete, er den viktigste arten. Flere andre nært beslektede arter inkluderer durum, spelt, emmer, einkorn og Khorasan hvete. Hvitt og fullkornsmel er sentrale ingredienser i bakevarer, for eksempel brød. Andre hvetebaserte matvarer inkluderer pasta, nudler, semulegryn, bulgur og couscous. Hvete er svært kontroversiell fordi den inneholder et protein som kalles gluten, som kan utløse en skadelig immunrespons hos disponerte individer. For mennesker som tåler det, kan fullkornshvete imidlertid være en rik kilde til forskjellige antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber.

Næringsinnhold i hvete

Hvete er hovedsakelig sammensatt av karbohydrater, men har også moderate mengder protein. Her er ernæringsfakta for 100 gram fullkorn hvetemel:

  • Kalorier: 340
  • Vann: 11%
  • Protein: 13,2 gram
  • Karbohydrater: 72 gram
  • Sukker: 0,4 gram
  • Fiber: 10,7 gram
  • Fett: 2,5 gram

Karbohydrater

Som alle korn, er hvete hovedsakelig sammensatt av karbohydrater. Stivelse er det dominerende karbohydratet i planteriket, og utgjør over 90% av det totale karbohydratinnholdet i hvete. De helsemessige effektene av stivelse avhenger hovedsakelig av fordøyeligheten, som avgjør effekten på blodsukkernivået. Høy fordøyelighet kan forårsake en usunn topp i blodsukkeret etter et måltid og ha skadelige effekter på helsen, spesielt for personer med diabetes. I likhet med hvit ris og poteter, rangerer både hvit og fullkorn høyt på den glykemiske indeksen (GI), noe som gjør dem uegnet for personer med diabetes. På den annen side blir noen bearbeidede hveteprodukter – som pasta – fordøyd mindre effektivt og øker dermed ikke blodsukkernivået i samme grad.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fiber

Hel hvete er rik på fiber, mens raffinert hvete inneholder nesten ingen. Fiberinnholdet i fullkornshvete er 12–15% av tørrvekten. Når de er konsentrert i kli, fjernes fibrene under freseprosessen og mangler i stor i raffinert mel. Hovedfiberen i hvetekli er arabinoxylan (70%), som er en type hemicellulose. Resten består for det meste av cellulose. De fleste hvetefibre er uoppløselige, og passerer fordøyelsessystemet ditt nesten intakte, og legger volum på avføring. Noen fibre mater også tarmbakteriene dine. Dessuten inneholder hvete små mengder oppløselige fibre, eller fruktaner, som kan forårsake fordøyelsessymptomer hos personer med irritabelt tarmsyndrom (IBS). I det store og hele kan hvetekli ha gunstige effekter på tarms helse.

Protein

Proteiner utgjør 7–22% av hvetens tørre vekt. Gluten en stor familie av proteiner, står for opptil 80% av det totale proteininnholdet. Det er ansvarlig for den unike elastisiteten og klissheten til hvetedeig, egenskapene som gjør den så nyttig i brødproduksjonen. Hvetegluten kan ha skadelige helseeffekter hos personer med glutenintoleranse.

Relaterte artikler:

Spelt vs hvetemel

Durumhvete gluten

Annonse fra X-LIFE