Hvem kan trene?

0
135
Hvem kan trene

Hvem kan trene og i hvilken grad spiller naturlige forutsetninger og talent inn for at du skal lykkes innenfor sporten din?

Vi vet det er mennesker som har problemer, eksempelvis diabetes og andre sykdommer, men det betyr ikke at de ikke kan trene. De aller fleste kan trene, og kan gjøre det med veiledning fra medisinsk ekspertise. Muligheten for å trene er der. Snakk med legen din.

Naturlige forutsetninger

Mennesker er forskjellige, og noen har bedre forutsetninger enn andre, eksempelvis større muskler. Vi vet at utøvere med mer hvite muskelfibre, som betyr mer muskelstyrke, mer kraft og muskelstyrke, og vil naturlig nok være raskere enn en person som ikke har det. Det kan vi ikke endre på. Men vi kan forbedre utholdenheten til de som er tregere, og likevel gjøre han eller hun til en bedre løper. Så lenge det ikke er snakk om helseproblemer, kan vi bygge utholdenhet i alle, helt enkelt ved å forbedre evnen til å transportere og omsette oksygen i kroppen. Faktorer som fart, styrke, reflekser og naturlige forutsetninger for forskjellige idretter kan forbedres, men ikke dramatisk. Vi kan ikke gjøre personer som er trege av natur raske, men vi kan forbedre hurtigheten, styrken og andre faktorer som kan gjøre de bedre innenfor en idrett.

Må du være et talent for å lykkes?

Svært få om noen er atleter fra naturens side. Hvordan løpe raskt og økonomisk må læres. Mange løpere vet ikke hvordan de skal løpe. De kan bruke feil armsving og vugge fra side til side for å nevne noe. Å ikke slappe av i overkroppen vil være bortkastet energi. Observere løpere i et mosjonsløp, og du vil se akkurat hva dette dreier seg om. Her vil du se omtrent alle løpesett som finnes.

Du må vite hvordan du skal løpe økonomisk, og hvordan trene opp en teknikk som vil rette all energi for å få deg fremover så komfortabelt og økonomisk som mulig. Nøkkelen til god løpeteknikk er å slappe av. Du må være løs og ledig i skuldrene når du løper. Armene bør være så avslappet som når du går vanlig. Armene kommer frem bak fra hoftene og, når albuene kommer forbi overkroppen, bør tomlene være i en direkte linje med skuldrene. Sjekk ut hvordan foten treffer bakken når du løper i sand, snø eller på gress. For å være mest effektiv, bør føttene forme en nesten rett linje der du har løpt.

Relaterte artikler:

Hvordan du kan trene løping

Trene kondisjon hver dag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her