Hvem andre vil løpe?

0
13
Hvem andre vil løpe

Løping er perfekt for å opprettholde og bygge videre på formen utover vinteren, for at du skal bli en enda bedre løper når våren kommer.

Løping i den kalde delen av halvåret

Det er ingen grunn til å kutte ut løpetreningen selv om det blir kaldere i været og mørkt ute. Vinteren er en fantastisk tid å løpe ute i skogen, og selv om det etter hvert blir litt bløtere på sti og skogsveier, får du god trening av å løpe i litt annet terreng enn det du vanligvis løper i. Å oppretteholde løpeformen gjennom hele vinteren, er noe du ikke vil angre på når våren nærmer seg. Vinteren kan være en periode der du effektivt bygger opp treningsvolumet med trening med lav intensitet. Ull er obligatorisk når du løper ute om vinteren, gjerne to lag hvis kvikksølvet kryper ned mot 10 minus eller mer. Ullvanter med vindtette hansker utenpå er også viktig, fordi du fryser lett på hendene. Ullue og ullsokker er også viktig for at du ikke skal fryse. Komfort er viktig når du trene løping ute om vinteren.

Motivasjon for trening om vinteren

Vinteren kan være en krevende tid å trene på for mange, spesielt når du skal trene løping ute. Det er kaldt, og føret kan også være glatt. Å planlegge hvordan du skal trene om vinteren, blir av den grunn kanskje enda viktigere enn i sommerhalvåret. Hvordan du skal kle deg, og med hvilken intensitet du skal trene er viktig. Vinteren er kanskje ikke tidspunktet å sette nye fartsrekorder, men heller fokusere på å bygge treningsmengde og trene jevnlig. Et lenger treningsopphold om vinteren, kan bringe deg tilbake til start med tanke på formutvikling, og det er ikke de du ønsker som løper. For å opprettholde treningsmotivasjonen gjennom hele vinteren, bør du derfor legge til rette for at treningen skal være så behagelig som mulig, i den grad det er mulig. Gjennomføre korte, men effektive treningsøkter, og trene mye med lav intensitet.

Takle krevende føreforhold om vinteren

Underlaget om vinteren kan ofte være krevende om vinteren, og du kan heller ikke vrake og velge i hvor du kan løpe om vinteren, på grunn av snø og is. Utfordringen blir å få godt nok feste når du løper ute om vinteren, noe som kan gå utover løpesteget, og også øke risikoen for at du faller. Hva slags løpesko du skal bruke blir et viktig spørsmål. Du må gjøre en avveining av om du skal bruke pigg- eller terrengsko, eller om du skal bruke vanlige løpesko. Det beste er antakelig om du bruker vanlige løpesko så mye som mulig, og at du bruker løpesko som er pigget når du skal trene løping med høyere intensitet, slik at du får godt feste. Terrengsko kan være gode når det er snøføre.

Vi vil løpe om vinteren

Det er noe av sjarmen når du trener løping, å kjenne alle de fire årstidene på kroppen. Det er ingen som helst grunn til å legge løpeskoene på hylla fordi kvikksølvet kryper under null. Vinteren kan være en fin tid å bygge opp mental styrke for å trene løping under litt mer krevende forhold. Bruk vinteren til å gjennomføre viktig basistrening, der du bygger opp treningsvolum, og på den måten legger et solid treningsgrunnlag du kan bygge videre på til våren. Ikke la kulden stoppe deg fra å løpe ute om vinteren, heller kle deg riktig og funksjonelt for at du skal ha det mest mulig komfortabelt. Alle årstider har sin sjarm, og vinteren er intet unntak.

Relaterte artikler:

Trene løping om vinteren

Hvordan trene om vinteren