Hva trener utfall

0
39
Hva trener utfall
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Utfall er en motstandsøvelse som kan brukes til å styrke underkroppen. Lær mer om hva utfall trener, og hvordan du kan gjøre det til en effektiv del av treningen din.

Utfall trener følgende områder:

  • lårmuskler
  • hamstrings
  • setemuskler
  • legger

Når trener fra forskjellige vinkler, er utfall også en funksjonell bevegelse. Funksjonelle bevegelser kan hjelpe deg med å jobbe med muskler på måter som gagner hverdagsbevegelser du gjør utenom trening. For eksempel hjelper sideveis utfall med å styrke musklene kroppen din bruker til å bevege seg og endre retning.

Utfall kan også bidra til å forberede musklene dine for å delta i trening og sport som krever en utfallbevegelser, som tennis, yoga og basketball. Les videre for å lære mer om fordelene med utfall og hvordan du kan innlemme dem i din daglige rutine.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan gjøre et utfall

Det grunnleggende utfallet fungerer på lårmuskler, setemuskler og hamstrings. Slik gjør du utfall riktig:

  • Start med å stå høyt.
  • Gå fremover med den ene foten til beinet ditt når en 90-graders vinkel. Det bakre kneet ditt skal forbli parallelt med bakken, og det fremre kneet skal ikke gå fremfor tærne.
  • Løft det fremre utfallbeinet ditt for å gå tilbake til startposisjonen.
  • Gjenta 10 til 12 repetisjoner på ett bein, eller slå av mellom beina til du har totalt 10 til 12 repetisjoenr per etappe.

Hvordan innlemme utfall i treningsrutinen din

Hvis du ønsker å forbedre ditt fysiske treningsnivå og styrke beina, bør du vurdere å legge utfall til den ukentlige treningsrutinen din i 2-3 til uker. Hvis du ikke har trent utfall tidligere, kan du starte med å gjøre 10 til 12 utfall på hvert bein om gangen. Hvis målet ditt er å gå ned i vekt eller tone kroppen din, bør utfall utføres i tillegg til kardiovaskulær trening og andre styrketreningsbevegelser. Prøv kondisjonstrening eller intervalltrening med høy intensitet 2 til 3 ganger i uken, alternerende dager med styrketrening, som utfall, de andre dagene.

Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal sette opp et treningsprogram, kan du jobbe med en sertifisert personlig trener som kan lage en tidsplan for deg å følge.

Hvordan er utfall sammenlignet med knebøy?

Utfall og knebøy er lignende kroppsvektøvelser som både retter seg mot setemuskler og beinmuskulatur. Forskjellen er at et utfall utføres med ett bein om gangen, så du styrker hvert bein individuelt. Det betyr at du trener opp dine stabiliserende muskler. Dette kan hjelpe til med å utjevne ubalanser.

Utfall er også mer skånsomt for ryggen, så hvis du opplever smerter i korsryggen, bør du vurdere å holde deg til utfall i stedet for knebøy. Alternativt, unngå å bøye deg så langt ned i knebøyet ditt. Verken knebøy eller utfall er bedre eller dårligere for toning av muskulaturen. Begge er gode øvelser for å engasjere musklene i underkroppen. For best resultat, bør du vurdere å legge både knebøy og utfall til i treningsrutinen din.

Relaterte artikler:

Utfall med kettlebell

Hvorfor trene utfall