Hva trener situps

0
21
Hva trener situps
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Situps er en klassisk mageøvelse som blir utført ved å ligge på ryggen og løfte overkroppen. Lær mer om fordeler med å trene situps.

Situps bruker kroppsvekten din for å styrke og tone de kjernestabiliserende magemusklene. Styrkeøvelsen jobber med rectus abdominis, transversal abdominis og obliques i tillegg til hoftefleksorer, bryst og nakke. Situps fremmer god holdning ved å jobbe korsryggen og gluteal muskler.

Med et større bevegelsesutvalg retter situps seg mot flere muskler enn crunches og statiske kjerneøvelser. Dette gjør den til et ideelt tillegg til treningsprogrammet ditt. Les videre for å lære om noen av fordelene med situps.

Fordeler med å trene situps

Situps er en tradisjonell kjerneøvelse som ofte brukes i treningsprogrammer på grunn av dens enkelhet og effektivitet. Nedenfor er noen grunner til at du kanskje vil inkludere situps i treningsrutinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kjernestyrke

Kjernestyrke er en av de største motivatorene for å gjøre situps. Ved å styrke, stramme og tone kjernen din, reduserer du risikoen for ryggsmerter og skader. Du vil kunne bevege deg lettere når du fullfører den daglige rutinen og deltar i atletiske aktiviteter.

Forbedret muskelmasse

Situps bygger muskelstyrke i buk- og hoftemuskulaturen. Situp-ytelse kan være en nyttig indikator på muskeltap. Ifølge forskning fra 2016 hadde eldre kvinner som var i stand til å gjøre situps, mindre sannsynlig å ha sarkopeni, som er det naturlige tapet av muskler på grunn av aldring. Kvinner som var i stand til å gjøre mer enn 10 situps hadde høyere nivåer av muskelmasse og funksjon. Selv om disse resultatene er lovende, er det behov for mer forskning.

Atletisk ytelse

Sterke kjernemuskler er knyttet til forbedret muskelstyrke og utholdenhet hos idrettsutøvere. En sterk kjerne gir deg riktig holdning, stabilitet og form, slik at du kan prestere på høyere nivåer under enhver sport eller fysisk aktivitet. I tillegg er det mindre sannsynlig at du opplever tretthet.

Bedre balanse og stabilitet

En sterk kjerne hjelper deg med å holde kroppen balansert og stabil når du beveger deg gjennom dine daglige og atletiske aktiviteter. De hjelper bekken-, korsrygg- og hoftemuskulaturen til å jobbe sammen med magemusklene. God balanse gjør at du er mindre sannsynlig å falle og skade deg selv.

Økt fleksibilitet

Å bevege ryggraden hjelper deg med å løsne opp i stivhet i ryggraden og hoftene. Situps gjør hoftene og ryggen mer fleksibel, noe som øker bevegeligheten og lindrer spenning og tetthet. Økt fleksibilitet forbedrer sirkulasjon og konsentrasjon, reduserer stress og øker energinivået.

Forbedret holdning

Å bygge en sterk, solid kjerne gjør det lettere å holde hoftene, ryggraden og skuldrene på linje, noe som bidrar til å forbedre kroppsholdningen. Fordelene med god holdning inkluderer mindre smerte og spenning, økt energinivå og forbedret pust.

Redusert risiko for ryggsmerter og skader

Situps bygger også styrke i korsryggen, hoftene og bekkenet. En sterk kjerne muliggjør et solid, fast senter, noe som gjør ryggsmerter og skader mindre sannsynlige. Selv om det er en vanlig tro at situps kan forårsake skader, fant en studie fra 2010 av amerikanske hærsoldater at inkludering eller ekskludering av situps i et treningsprogram ga lignende resultater når det gjelder muskelskjelettskader. Så lenge du er forsiktig når du gjør situps, er de sannsynligvis gunstige og kan til og med lindre ryggsmerter.

Membranforsterkning

Situps er en fin måte å øve diafragmatisk pust på. Situps forårsaker komprimering av magen, noe som kan ha en positiv effekt på membranen. En sterk, sunn membran kan forbedre pustemønsteret ditt, lindre stress og forbedre atletisk utholdenhet.

En liten studie så på effekten av flere mageøvelser når det gjelder diafragmatisk trykk. Situps ble funnet å være gunstige for å styrke membranen og forbedre luftveisfunksjonen. Større, mer grundige studier er nødvendig for å utvide disse funnene.

Akademiske prestasjoner

Situps kan til og med ha en positiv effekt på akademisk prestasjon. Ifølge en studie fra 2019 var høye treningsnivåer hos barn knyttet til høye akademiske prestasjonsnivåer. Studenter som scoret høyt i situp-segmentet i en test av åtte aktiviteter, hadde høyere akademiske prestasjonsnivåer ved den toårige oppfølgingen enn de som scoret lavt i dette området.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene situps

Situps muskler