Hva trener planken

0
41
Hva trener planken
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Planken er en ideell øvelse for magemuskulaturen, fordi den engasjerer alle de viktigste kjernemuskulaturgruppene. Lær mer om hva du trener med planken.

Du forbedrer kjernen og ytelsen

Planken trener blant annet tverrgående abdominus, rectus abdominus, den ytre skrå muskelen og setemusklene. Viktigheten av å styrke hver muskelgruppe kan heller ikke undervurderes, for alle disse gruppene tjener sitt eget formål. Hvis du styrker disse muskelgruppene, vil du legge merke til:

  • økt evne til å løfte tyngre vekter.
  • forbedret sportsytelse, spesielt med hopping. Denne muskelgruppen er også ansvarlig for å gi deg det berømte sixpack-utseendet
  • forbedret kapasitet for stabil sidebøyning og vridning av midjen
  • sterkere setemuskulatur

Du vil redusere risikoen for skade i rygg og ryggsøyle

Å trene planken er en type trening som lar deg bygge muskler, samtidig som du sørger for at du ikke legger for mye press på ryggraden eller hoftene. Regelmessig trening med planken vil ikke bare redusere ryggsmerter, men styrker også musklene og sørger for en sterk støtte for hele ryggen, spesielt i områdene rundt øvre del av rygg.

Du vil kan oppleve økt stoffskifte

Plankien er en utmerket måte å utfordre hele kroppen på, fordi å gjøre dem hver dag vil forbrenne mer kalorier enn andre tradisjonelle mageøvelser, som crunches eller sit-ups. Musklene du styrker ved å gjøre denne øvelsen på en daglig basis, vil sikre at du foebrenner mer energi selv når du er stillesittende. Dette er spesielt viktig hvis du bruker mesteparten av dagen din med å sitte foran en datamaskin.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du vil forbedre din holdning

Plankeøvelser har stor innvirkning og forbedring på kroppsholdningen din. Dette er gode nyheter da en sterk holdning fører med seg en rekke fordeler.

Du forbedrer balansen

Har du noen gang følt at når du prøvde å stå på ett ben, kunne du ikke stå i mer enn et par sekunder? Det kan være fordi magemusklene ikke var sterke nok til å gi deg den balansen du trengte. Gjennom å forbedre balansen din ved å gjøre sideplanker og planker med utvidelser, vil du øke ytelsen din i alle slags sportsaktiviteter.

Du vil få mentale fordeler

Plankeøvelser har en spesiell effekt på nervene våre, noe som gjør dem til et utmerket middel for å forbedre det generelle humøret. Hvordan? Planken strekker ut muskelgrupper som bidrar til stress og spenninger i kroppen.

Hvordan gjennomføre planken

  • Gå ned i pushup-posisjon på gulvet.
  • Bøy albuene 90 grader og hvile vekten på underarmene.
  • Hold overkroppen rett og stiv og kroppen din i en rett linje fra hodet til tær uten å henge eller bøye.
  • Hodet ditt er avslappet, og du bør se ned i gulvet.
  • Hold stillingen så lenge du kan.
  • Husk å puste. Pust inn og pust sakte og jevnt ut.
  • Når teknikken ditt begynner å lide, avslutter du øvelsen. Du drar bare nytte av planken ved å gjøre øvelsen med riktig teknikk.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved planken

Planken trening