Hva trener man ved jogging

0
319
Hva trener man ved jogging

Hva trener man ved jogging. Lær mer om hvilken effekt du kan ha ved jogging, og hva du trener når du jogger.

Effekt av jogging

Når du jogger vil det bidra til å øke din aerobe kapasitet, og du kan bli mer utholdende. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen.

Jogging gir økt styrke i beina og kjernemuskulaturen

Når du jogger opparbeider du deg økt styrke i beina, også til en viss grad kjernemuskulaturen din. Det er spesielt leggmuskulaturen som blir sterkere, men også lår- og setemuskulaturen. Jogging vil også til en viss grad styrke kjernemuskulaturen, men her bør man i tillegg gjennomføre noe styrketrening.

Variere med hvilken intensitet du trener for bedre effekt

For enda bedre effekt når du jogger, kan man variere med hvilken intensitet man trener. Prøv å øke intensiteten noe i perioder når man er ute og jogger. Periodene trenger ikke vare lenger enn 15-30 sekunder, men kan også vare lenger. Fartslek kan være effektivt å kombinere med jogging.

Hva trener man ved jogging

Jogging kan gjøre deg mer utholdende ved at du øker din aerobe kapasitet, og kan være en effektiv måte å komme i gang med løping på. Kombinerer du jogging med korte perioder med fartsøkninger, kan det også gjøre deg raskere.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

Jogging for å holde seg i form