Hva trener knebøy

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Knebøy er en effektiv styrkeøvelse som fungerer på underkroppen. Lær mer om hva knebøy trener, og hvordan utføre en knebøy med riktig teknikk.

Hvis du ønsker å forbedre din fysiske kondisjon og tone musklene i underkroppen, kan du legge knebøy til i treningsrutinen og gjøre dem flere ganger hver uke.

I en standard knebøy med kroppen som belastning er følgende muskler engasjert:

  • quadriceps
  • hamstrings
  • setemuskler
  • magemuskler
  • legger

Du kan også prøve knebøyvarianter, som med vektstang og spensthopp, for en ekstra utfordring. Disse fungerer på litt forskjellige muskelgrupper, som ryggmuskulaturen, og kan bidra til å forbedre aerob kondisjon.

Knebøy er også en funksjonell øvelse som kan hjelpe deg med daglige oppgaver, som å sitte i en stol og bøye deg ned for å få ta noe ut av en lav hylle. Det er fordi de jobber med de samme musklene som du bruker for å gjøre disse aktivitetene. For best resultat, gjennomføre knebøy sammen med kardiovaskulære øvelser og andre styrketreningsøvelser.

Hvordan gjennomføre en grunnleggende knebøy

Følg disse trinnene for å gjennomføre en grunnleggende knebøy med kroppen som belastning:

  • Stå med føttene litt bredere enn hoftebredden fra hverandre, med tærne litt vendt utover.
  • Engasjere kjernen din for å stabilisere deg selv, og med brystet skyvet oppover, begynn å skyve vekten ned gjennom hælene mens du skyver hoftene bak deg, mens du bøyer deg ned.
  • Fortsett å senke deg selv til lårene dine er nesten parallelle med gulvet. Føttene dine skal forbli flate mot underlaget, og knærne skal forbli over tærne.
  • Hold brystet løftet og føttene på gulvet, og pust ut mens du skyver deg opp igjen.
  • Gjør 12-15 repetisjoner.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene knebøy

Knebøy med vekter

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

-50%

SOMMER-SALG!

PÅ EN MENGDE

SOMMERVARER!