Hva stress gjør med kroppen

0
161
hva stress gjør med kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Stress er en naturlig fysisk og mental reaksjon på livserfaringer. Lær mer om hva stress kan gjøre med kroppen.

Effektene av stress på kroppen din

Du sitter i trafikken, sent på et viktig møte og ser på minuttene tikke av. Din hypothalamus, et lite kontrolltårn i hjernen din, bestemmer seg for å sende ut ordren: Send inn stresshormonene! Disse stresshormonene er de samme som utløser kroppens «kamp eller flukt» -respons. Hjertet raser, pusten blir raskere og musklene dine klare for handling. Denne responsen ble designet for å beskytte kroppen din i en nødsituasjon ved å forberede deg til å reagere raskt. Men når stressresponsen fortsetter å fyre av, dag etter dag, kan det sette helsen din alvorlig risiko.

Stress er en naturlig fysisk og mental reaksjon på livserfaringer. Alle uttrykker stress fra tid til annen. Alt fra hverdagens ansvar som jobb og familie til alvorlige livshendelser som en ny diagnose, krig eller en kjæres død kan utløse stress. Ved umiddelbare kortsiktige situasjoner kan stress være gunstig for helsen din. Det kan hjelpe deg med å takle potensielt alvorlige situasjoner. Kroppen din reagerer på stress ved å slippe hormoner som øker hjerte- og pustefrekvens og gjør musklene klare til å reagere.

Hva stress gjør med kroppen

Likevel, hvis stressresponsen din ikke slutter å fyre av, og disse stressnivåene forblir høye langt lenger enn det som er nødvendig for å overleve, kan det ta en hel del på helsen din. Kronisk stress kan forårsake en rekke symptomer og påvirke din generelle velvære. Symptomer på kronisk stress inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • irritabilitet
  • angst
  • depresjon
  • hodepine
  • søvnløshet

Sentralnervesystemer og endokrine systemer

Sentralnervesystemet ditt (SNS) er ansvarlig for din «kamp eller flukt» respons. I hjernen din får hypothalamus ballen til å rulle og fortelle binyrene dine å frigjøre stresshormonene adrenalin og kortisol. Disse hormonene får opp hjertebanken din og sender blod rusende til områdene som trenger det mest i en nødsituasjon, for eksempel musklene, hjertet og andre viktige organer. Når den opplevde frykten er borte, bør hypothalamus fortelle alle systemer om å gå tilbake til det normale. Hvis SNS ikke klarer å gå tilbake til det normale, eller hvis stressoren ikke går bort, vil responsen fortsette. Kronisk stress er også en faktor i atferd som overspising eller ikke spising nok, alkohol- eller narkotikamisbruk og sosial tilbaketrekning.

Luftveier og kardiovaskulære systemer

Stresshormoner påvirker luftveiene og kardiovaskulære systemene. Under stressresponsen puster du raskere i et forsøk på å raskt fordele oksygenrikt blod til kroppen din. Hvis du allerede har et pusteproblem som astma eller emfysem, kan stress gjøre det enda vanskeligere å puste. Under stress pumper hjertet ditt også raskere. Stresshormoner får blodårene dine til å innsnevre og avlede mer oksygen til musklene dine, slik at du vil ha mer styrke til å ta grep. Men dette hever også blodtrykket ditt. Som et resultat vil hyppig eller kronisk stress gjøre at hjertet ditt jobber for hardt for lenge. Når blodtrykket ditt stiger, kan du også gjøre risikoen for hjerneslag eller hjerteinfarkt.

Fordøyelsessystemet

Under stress produserer leveren din ekstra blodsukker (glukose) for å gi deg et løft av energi. Hvis du er under kronisk stress, kan det hende at kroppen din ikke klarer å følge med i denne ekstra glukosestødningen. Kronisk stress kan øke risikoen for å utvikle diabetes type 2. Hormoner, rask pust og økt hjertefrekvens kan også forstyrre fordøyelsessystemet. Det er mer sannsynlig at du har halsbrann eller sure oppstøt takket være en økning i magesyren. Stress forårsaker ikke magesår (en bakterie kalt H. pylori gjør ofte), men det kan øke risikoen for dem og føre til at eksisterende magesår virker opp. Stress kan også påvirke måten mat beveger seg gjennom kroppen din, noe som kan føre til diaré eller forstoppelse. Du kan også oppleve kvalme, oppkast eller magepine.

Muskelsystemet

Musklene dine er anspente for å beskytte seg mot skader når du er stresset. De har en tendens til å slippe ut igjen når du slapper av, men hvis du er konstant under stress, kan det hende at musklene ikke får sjansen til å slappe av. Stramme muskler forårsaker hodepine, smerter i rygg og skulder og smerter i kroppen. Over tid kan dette sette i gang en usunn syklus når du slutter å trene og bruker smertestillende medisiner for lettelse.

Relaterte artikler:

Stressrelatert utmattelse

Høyt kolesterol og stress

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!