Hva slags mat før trening

0
77
Hva slags mat før trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Idrettsutøvere og mosjonister leter alltid etter måter å forbedre ytelsen for å nå sine mål. Lær mer om hvilken mat du bør spise før trening.

Mat før trening

God ernæring vil hjelpe kroppen din til å prestere bedre og komme seg raskere etter hver treningsøkt. Optimalt næringsinntak før trening vil ikke bare hjelpe deg med å maksimere ytelsen din, men også minimere muskelskader.

Å vite hva du skal spise er viktig

Karbohydrater hjelper deg med å maksimere glykogenlagre for trening med høy intensitet, mens fett hjelper kroppen din til å holde på lengre og mindre intense treningsøkter. Protein forbedrer muskelproteinsyntese og bidrar til at du restituerer raskere.

Timingen av mat før trening er nøkkelen

Det anbefales å spise et fullverdig måltid 2-3 timer før treningen. For måltider spist nærmere treningsøkten, velg enklere karbohydrater og litt protein.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Noen eksempler på måltider før trening

Hvilken mat og hvor mye du skal spise, avhenger av treningsøktens type, varighet og intensitet. En god tommelfingerregel er å spise en miks av karbohydrater og protein før trening. Hvis du spiser fett sammen med måltidet ditt før trening, bør det inntas minst noen timer før treningen. Her er noen eksempler på balanserte måltider før trening:

Hvis treningen starter 2-3 timer eller mer

  • Sandwich med fullkornsbrød, magert protein og en salat
  • Omelett på fullkornsbrød, toppet med avokadopålegg og en kopp frukt
  • Magert protein, brun ris og stekte grønnsaker

Hvis treningen starter innen 2 timer

  • Proteinsmoothie laget med melk, proteinpulver, banan og blandede bær
  • Fullkornsblandinger og melk
  • En kopp havregryn toppet med banan og mandler i skiver
  • Naturlig mandelsmør og frukt på sandwich av fullkornsbrød

Hvis treningen starter innen en time eller mindre

  • Gresk yoghurt og frukt
  • Energibar med protein og sunne ingredienser
  • Frukt, som banan, appelsin eller eple

Husk at du ikke trenger å spise mange måltider før trening til forskjellige tider. Bare velg en av disse. For best resultat, eksperimentere med forskjellige tidspunkter og næringsstoffer.

Relaterte artikler:

Mat før trening

Mat før trening om morgenen

Annonse fra X-LIFE