Hva skjer med kroppen når man faster

0
40
Hva skjer med kroppen når man faster
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Hva skjer med kroppen når man faster? Svaret kan kanskje virke opplagt, men faste i 24 timer har en kompleks ringvirkning på kroppen.

Faste er en del av mange religiøse tradisjoner, inkludert de jødiske og muslimske overholdelsene av Yom Kippur og Ramadan. En form for faste kjent som periodisk faste har også fått popularitet som et verktøy for vekttap. Mange studier har undersøkt fordelene og risikoen ved å gi opp mat for en dag, inkludert hvordan det påvirker vekttap.

Hva skjer under faste?

Studier antyder at faste kan hjelpe med vekttap. Enten en person faster eller ikke, trenger kroppen fremdeles energi. Dens primære energikilde er et sukker som kalles glukose, som vanligvis kommer fra karbohydrater, inkludert korn, meieriprodukter, frukt, visse grønnsaker, bønner og til og med søtsaker. Leveren og musklene lagrer glukosen og slipper den ut i blodet når kroppen trenger det.

Imidlertid endres denne prosessen under faste. Etter omtrent 8 timers faste vil leveren bruke det siste av glukosereservene. På dette tidspunktet går kroppen inn i en tilstand som kalles glukoneogenese, og markerer kroppens overgang til fastemodus. Studier har vist at glukoneogenese øker antall kalorier kroppen forbrenner. Uten at karbohydrater kommer inn, skaper kroppen sin egen glukose av hovedsakelig fett. Etter hvert går kroppen også tom for disse energikildene. Fastemodus blir da den mer alvorlige sultmodusen. På dette tidspunktet reduseres en persons metabolisme, og kroppen begynner å brenne muskelvev for energi. Selv om det er et velkjent begrep i slankekultur, oppstår ekte sultemodus først etter flere sammenhengende dager eller til og med uker uten mat. Så for de som bryter fasten etter 24 timer, er det generelt trygt å gå uten å spise en dag med mindre andre helsemessige forhold er til stede.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kan faste fremme vekttap?

Det ser ut til at faste kan hjelpe med vekttap. Studier gjør det imidlertid klart at dette ikke er tilfelle for alle. Populære diettplaner inkluderer 12-timers eller 16-timers faste perioder, samt 24-timers faste. Noen dietter krever at folk bare drikker vann i løpet av faste, mens andre tillater drikke uten kalorier. Faste er ikke nødvendigvis bedre enn noen annen vekttapmetode, inkludert å redusere det daglige kaloriinntaket med en liten mengde.

I en nylig studie mistet personer med fedme som fastet periodisk i 12 måneder litt mer vekt enn de som slanket på en mer tradisjonell måte, men resultatene var ikke statistisk signifikante. Grensene for faste ser ut til å ha mindre å gjøre med dens fysiske effekter enn hvordan det passer inn i en gitt livsstil. For eksempel fant den samme studien at personer som fastet, var mer sannsynlig å gi opp vekttapstiltak enn de som slanket på en mer tradisjonell måte, for eksempel å telle kalorier. Forskerne konkluderte med at faste kan være vanskeligere å opprettholde over tid. En annen mulig bekymring er etter faste er overspising. Noen fasteeksperter er enige om at det er lett å spolere suksess med vekttap ved å spise for mye etter fasteperioden. Faste kan også gi en falsk følelse av sikkerhet, noe som fører til at folk ser bort fra positive spisevaner på ikke-faste dager.

Andre effekter av faste

I tillegg til å hjelpe med vekttap, kan det å faste ha andre helsemessige fordeler. Forskning antyder at sporadisk 24-timers faste kan forbedre kardiovaskulær helse. Noe forskning på dyr viser at faste kan bidra til å bekjempe visse typer kreft eller til og med bidra til å bevare hukommelsen.

Vanninntak

Å drikke rikelig med vann kan bidra til å dempe sultplager. Å drikke nok vann er viktig for å opprettholde god helse, enten en person spiser eller ikke. Med mindre religiøs overbevisning forbyr det, kan en person dra nytte av faste ved å drikke rikelig med vann for å dempe sultplager. Når man faster i 24 timer, bruker noen andre drikker som te, svart kaffe eller søte drikker uten kalorier.

Risiko ved faste

Selv om det generelt er trygt å faste, kan det være risikabelt å gå en dag uten å spise for noen mennesker, inkludert:

  • mennesker med diabetes
  • personer med en historie med spiseforstyrrelser
  • personer som bruker medisiner som de må ta med mat
  • barn og ungdom
  • de som er gravide eller ammer

Relaterte artikler:

Hvor lenge kan man faste

16 timers faste