Hva skal jeg trene i dag

H

Hva skal jeg trene i dag. Lær mer om hvordan treningsplanlegging kan bidra til å skape struktur og kontinuitet i treningen din, for at du skal ha en best mulig formutvikling.

Hva du skal trene i dag

Lapskaustrening er et begrep som er brukt om trening for å beskrive trening som blir gjennomført etter tilfeldighetsprinsippet, uten spesifikke mål for hva som er hensikten med treningen. Lapskaustrening er definitivt bedre enn ingen trening, men for at du skal ha best mulig effekt av treningen, bør du planlegge hva, hvorfor og hvordan du skal gjennomføre treningen. Det vil gjøre treningen mer motiverende og meningsfull.

Hva jeg skal trene i dag avhenger hvilke mål jeg har

Sett deg ett eller flere mål med treningen. Målene bør være spesifikke, og ambisiøse, men på samme tid realistiske. Tidsbestemme når du ønsker å nå målene dine, slik at du vet når du skal ha nådd målet ditt. Ett mål om å bli i bedre form er et mål, men er ikke spesifikt, Et mål om å fullføre en bestemt distanse eller å løpe på en bestemt tid er spesifikke mål som er lett målbare.

Hva du skal trene i dag bør inngå i et treningsprogram

Et fleksibelt treningsprogram vil gjøre det enkelt for deg å vite hva du skal trene i dag. Et treningsprogram gjør treningen din forutsigbar, og kan bidra til at du får trent variert, både med tanke på hva du skal trene og med hvilken intensitet. Legg også inn restitusjon i treningsprogrammet ditt, for å sikre at du blir fullt ut restituert i mellom treningsøktene. Et fleksibelt treningsprogram skal være enkelt å justere med tanke på dagsform, og opphold i treningen av forskjellige årsaker.

Hva skal jeg trene i dag

Når du til enhver tid vet når og hva du skal trene, og hensikten med treningen, vil det gjøre det lettere å skape kontinuitet i treningen. Kontinuitet i treningen er en av de viktigste forutsetningene for en god formutvikling. Å trene riktig er viktig, men gjør du det etter tilfeldighetsprinsippet, blir det fort lapskaustrening uten mål og mening. Vær målbevisst og sørg for å trene variert med vekslende intensitet, der hovedvekten av treningen er med lav intensitet. Vær tålmodig. Å trene seg opp til å bli i bedre form tar tid, men belønningen er en kontinuerlig, jevn og god formutvikling.

Relaterte artikler:

Hvordan trene regelmessig

Hvordan skal jeg trene effektivt

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg