20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hva oppnår du med systematisk trening av utholdenhet

Mens noen fremdeles stiller spørsmål ved hvor sunt det er å løpe eller sykle, kan ingen benekte at utholdenhetsidretter er populært, og vokser raskt.

Kanskje er økt interesse for utholdenhetstrening svar på fedmeepidemien, økende stillesittende livsstil, eller bare fordi det er morsomt. Uansett årsak, så er det stadig flere som velger en livsstil der de trener utholdenhet i varierende grad.

Så hva er fordelene med utholdenhetstrening? Hva er det som får en person til å tilbringe timer med å løpe, svømme eller sykle? Her får du en oversikt over noen av fordelene.

En sunnere kropp

Utholdenhetsidrett skaper en sterkere, sunnere kropp. Muskler, kardiovaskulærsystemet, bein, ledd og lunger lærer seg å tilpasse seg, slik at det er mulig å opprettholde et høyt tempo over et lengre tidsrom. Utholdenhetsutøvere nyter også raskere forbrenning på grunn av mer muskelmasse. Vedvarende trening reduserer også risikoen for de fleste sykdommer.

Bedre kognitiv funksjon

Mens det å øke treningsmengden for raskt eller overtrening kan forårsake mental og fysisk utmattelse, har trening en gradvis oppbygning av treningsmengde og intensitet vist seg å bedre kognitiv funksjon. Det ble også funnet å være et forebyggende middel mot Alzheimers hos eldre mennesker. Trening forbedrer sirkulasjonen i hele kroppen, og hjernen drar nytte av det.

Bedre selvbilde

Trening forbedrer selvtilliten og interaksjonen med andre. Du blir sterkere, mer utholdende og ser bedre ut.

Mental styrke

Det som er bra med utholdenhetstrening er at du får tilbake det du legger inn av innsats. Når du trener, lærer du kroppen din kan gjøre ting du før ikke trodde var mulig. Du lærer også å presse forbi smerte og utmattelse til et helt nytt nivå av styrke og kraft. Den følelsen smitter over i andre områder av livet. Du lærer at hardt arbeid og dedikasjon lønner seg. Så du fortsetter å stå i livets utfordringer, ikke bare treningsbarrierer du møter når du trener.

Bedre sinnsro

Løpere fleiper ofte med at løping er billigere enn terapi. Det er sannhet i det. Mange psykologer mener at trening fungerer på samme nivå eller bedre enn antidepressiva, og studier støtter dette.

Bedre søvn

Utholdenhetstrening hjelper til med bedre søvn.

Mer energi

Hvis du kan trene i timevis gjennom alle typer terreng og vær, er det enkelt å komme seg gjennom dagen og hverdagslige aktiviteter. Kroppen din blir mer effektiv, og du blir mer effektiv, og ferdig på kortere tid, med mer energi.

Bedre livskvalitet

Ingen kan benekte at regelmessig trening øker livskvaliteten. Du reduserer risikoen for systemisk sykdom og øker forventet levealder når du begynner med utholdenhetstrening. Du nyter bedre helse, forbedret selvbilde, klarere tenkning, økt energi, mental utholdenhet, bedre forhold, bedre søvn, føler deg yngre og er lykkeligere. Så hva venter du på? Det er på tide å komme seg ut for å trene, og nyte alle fordelene du får når du trener.

Relaterte artikler:

Trene utholdenhet

Hva er utholdenhetstrening

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!